Vertrouwenscrisis verdiept zich

Het vertrouwen in grote bedrijven daalt sterk onder Nederlanders. Ze geven voor het maatschappelijke imago van de dertig grootste Nederlandse concerns een schamel rapportcijfer van 5,3.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor, een initiatief van adviesbureau Hope & Glory. De vertrouwenscrisis verdiept zich. Het wantrouwen van Nederlanders in grote bedrijven groeide in een jaar tijd van 34% naar 41%. Slechts 15% van de Nederlanders is wél overtuigd van de goede intenties van bedrijven.

Groenwassen
Volgens 72% van de Nederlanders houden bedrijven zich vooral met maatschappelijke kwesties bezig om het imago op te poetsen. Bijna de helft denkt zelfs ook dat bedrijven maatschappelijke initiatieven als marketingstunt inzetten om meer producten te verkopen.

FrieslandCampina best gewaardeerd
Het maatschappelijk imago van FrieslandCampina wordt als beste gewaardeerd door Nederland, op de voet gevolgd door Menzis, Rabobank, Philips en Eneco. De grote verliezer dit jaar is SNS Reaal dat van de 18e naar de 30e positie duikelde met een 3,8 als rapportcijfer.

Klerenactie H&M
Maatschappelijke initiatieven kunnen een positieve invloed op de corporate reputatie hebben, mits de campagne aanspreekt en goed past bij het imago en de expertise van het bedrijf. Het initiatief van H&M om oude kleding in te zamelen, roept veel goede reacties op. ‘Blijkbaar herkent de consument het probleem van overtollige kleding en vindt een recycle campagne rondom textiel goed passen bij de modeketen’, aldus Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory.

Heineken negatief
Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het initiatief van Heineken rondom verantwoord drinkgedrag een negatief effect heeft op het imago. ‘Enerzijds wordt er gestimuleerd om bier te kopen en anderzijds wordt het afgeraden. Deze dubbelzinnigheid leidt tot een negatieve waardering’.

Advies
Van Haastrecht adviseert bedrijven die een succesvol maatschappelijk initiatief willen starten dan ook het volgende:
1. Blijf bij de kernwaarden van je merk en kies een onderwerp dat logischerwijs bij het merk past;
2. Draag bij aan het oplossen van een herkenbaar maatschappelijk probleem;
3. Laat zien wat het doel is van een maatschappelijk initiatief.

De Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction, die ruim 3.100 Nederlanders tussen 18 en 70 jaar vroeg naar het belang dat zij hechten aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie