Het vertrouwen van bedrijven in de Europese advertising- en marketingcommunicatiesector is in het derde kwartaal van dit jaar en heel klein beetje gegroeid, van +2 in juli 2017 naar +3 in oktober.
De kleine stijging komt na een fikse val van 16 punten in de eerste helft van dit jaar.
Aldus de Europese Advertising Business Climate Index*, uitgegeven door de Europese Associatie van Communicatiebureaus (EACA).
Maar het getal van +3 is het Europese gemiddelde. Van de vier landen in de index waar het meeste wordt uitgegeven aan advertising, zag alleen Duitsland een positieve toename: van +23 naar +29.
De andere drie landen noteerden wel een stijging maar bleven ruim onder de 0: Groot-Brittannië ging van -29 naar -18, Italië van -21 naar -5, en Frankrijk bleef stabiel op -5.
Ondanks de stijging noteerde Groot-Brittannië het laagste vertrouwensniveau van de deelnemende Europese landen. Duitsland noteerde het hoogste niveau.
Nederland steeg overigens van 10 naar 15.
Naast Italië liet ook Cyprus een aanzienlijke verbetering zien: van -22 naar +13.
De landen met de grootste daling: Spanje (van +22 naar _6) en Zweden (van +33 naar +18).
Overigens heeft dat lage Britse vertrouwen geen invloed op de bestedingen, zo blijkt: volgens cijfers uit het Advertising Association/WARC Expenditure Rapport groeiden de bestedingen in Groot-Brittannië het eerste half jaar van 2017 met 3,7 procent naar 10,8 miljard Engelse ponden.
*Ieder kwartaal wordt er door EACA onderzoek gedaan naar bedrijven in de Europese advertising- en marketingcommunicatiesector. De onderzoekers onderwerpen managers aan een business assesment, kijken naar gehaalde omzetten (en naar omzetverwachtingen), bestedingen van merken en de werkgelegenheid.