‘Het ruitje is komen te vervallen en is vervangen door een art nouveau-kader, waarmee het nog meer geheel vormt in combinatie met ons logo’, vertelt Amadea Boneschansker van de Vegetarische Slager. Er is meer wit en beeld te zien ‘waarbij onze producten de sterspelers zijn’.
‘Uiteraard is aan het iconische logo niet gesleuteld’, vervolgt ze. Sommige productnamen hebben een touch-up gekregen, waarbij voor consumenten nog duidelijker is welke vegan of vegetarisch zijn; dit is nu meteen zichtbaar middels de productnaam. De Vegan Kipstuckjes en Vegan Bofkipburger zijn hier voorbeelden van.
Prioriteiten
In een eerder interview met Adformatie gaf oprichter Jaap Korteweg aan dat de verpakkingen nog wel een punt van zorg waren. De wens om bijvoorbeeld het gebruik van plastic terug te dringen, speelde wel. Maar Korteweg gaf ook aan dat er nog en heleboel andere prioriteiten waren die om aandacht vroegen.
Volgens Boneschansker helpt de overname door Unilever bij het sneller realiseren van de doelstellingen: ‘Binnen de doelstellingen van Unilever zijn alle plastic verpakkingen herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar tegen 2025 en zal dan, ten minste 25% gerecycled plastic in verpakkingen gebruikt worden.’
Voedselveiligheid
Dit vereist een fundamentele heroverweging van de benadering van de verpakkingen en producten, waarbij nieuwe, innovatieve verpakkingsmaterialen geïntroduceerd zullen worden, weet Boneschansker: ‘Hierbij kijken we niet alleen naar nieuwe innovaties, maar ook naar verbeteringen in het bestaande portfolio. Niet alleen onze producten zelf zijn daarmee een duurzame keuze.’
Hoe moeilijk is het om dit soort plantaardige etenswaren goed te verpakken? Boneschansker: ‘In principe niet moeilijker dan bij dierlijk vlees. Bovenaan staat voedselveiligheid, waarbij zowel het waarborgen van de kwaliteit van de producten als het milieu belangrijke aandachtspunten zijn.’
Volle aandacht
Volgens Boneschansker zoeken ze bij de Vegetarische Slager actief door naar verpakkingsinnovaties: ‘Het ontwikkelen van duurzamere verpakkingen heeft onze volle aandacht. Al sinds 2017 werkt Unilever aan een heel nieuwe benadering van plastic verpakkingen, volgens het principe ‘Less, Better, No Plastic’. Bij De Vegetarische Slager leeft deze wens ook sterk. We zijn dus blij dat we hierin kennis en krachten kunnen bundelen.’
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!