Premium

Veel afdelingen interne communicatie 'organiseren hun eigen mislukking'

Opvallend gebrek aan strategie bij IC

Bij een groot deel van de ondernemingen bestaat er geen formele strategie voor interne communicatie. Ondanks dat de waarde van IC erg hoog wordt ingeschat, is in 42,6 procent van de organisatie geen enkele strategisch plan aanwezig.

Dat blijkt uit het vijfde jaarlijkse onderzoek &;Inside Insight&; dat onder 500 Europese IC-professonials is gehouden door de . Ongeveer een kwart van de respondenten kwam uit Nederland.

Fluffy dingetjes

Volgens Andrew Harvey, directeur van het adviesteam interne communicatie van de VMA Group, zijn de IC-teams die zonder strategisch kompas varen op weg hun eigen mislukking te organiseren. 

Harvey: ‘Zonder een sterk interne-communicatieplan dat is afgestemd op de bedrijfsdoelstellingen is het onmogelijk voor professionals om de werkelijke waarde van hun werk aan te tonen. Dit  verergert het steeds opduikende beeld dat interne communicatie er is voor de &;fluffy&; en leuke dingetjes, in plaats van dat het een bedrijfskritische functie is.’ 

Van degenen die overigens wel een strategie hebben opgesteld, wordt dit door 61,4% jaarlijks geëvalueerd. Ruim 10 procent  heeft er geen vaste termijn voor, maar doet dit ad hoc.

Plaats in organisatie

Het blijkt dat de IC-functie vaak centraal is georganiseerd. Bij bijna een derde (64,2%) is dat het geval, de overige 35,8% is decentraal ondergebracht.

Aardig is ook te zien aan wie IC nu rapporteert. Meer dan de helft van de afdelingen interne communicatie ressorteert onder corporate communicatie. Een op de zes legt direct verantwoording af aan de ceo of managing director, terwijl 11,3% valt onder human resources.

Op de vraag hoeveel tijd een ceo besteedt aan IC geeft driekwart  dat dit minder is dan een halve dag per week. 16,5% zegt dat de topman- of vrouw tussen een halve dag en een hele dag per week aan IC werkt. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie