Unicef tegen reclames voor ongezonde voeding gericht op jeugd

De NGO spreekt zich uit voor een beperking van reclame voor ongezond voedsel in en rond scholen, speeltuinen en sportlocaties.

Lekker!

Unicef Nederland komt naar buiten met het statement dat het belangrijk is om het aanbod en de reclame van ongezond voedsel op plekken waar kinderen en jongeren vaak zijn zoals scholen, speeltuinen en sportlocaties te beperken. Unicef: ‘Op bijvoorbeeld televisie zou er een tijdslot kunnen komen waarbinnen alleen reclames voor gezond voedsel getoond mogen worden. Op sociale media zou alle reclame voor ongezond voedsel beperkt moeten worden.’ Unicef baseert zich hierbij op de uitkomsten van een onderzoek dat het zelf initieerde. Daaruit blijkt dat jongeren ook een oplossing zien in meer reclames voor gezonde producten. ‘Wat ze eigenlijk zeggen is: zet gezonde producten net zo goed in de markt als nu gebeurt met ongezonde producten.’

Unicef en Foodwatch

Het is de eerste keer dat Unicef zich roert in het debat over kindermarketing. Eerder was het vooral Foodwatch dat zich tegen reclame voor ongezonde voeding, gericht op jeugd en jongeren keerde. En dan vooral tegen het (overigens ook door de Nederlandse Reclame Code ongeoorloofde) inzetten van kinderidolen zoals bijvoorbeeld Spongebob. In April van dit jaar stelde Foodwatch zich nog teweer tegen de inzet van kinderidolen door Action, Amazon, Bol.com en Lidl.

Van Ooijen

De lobby van Unicef draait om het genoemde onderzoek. Dat wordt vandaag door kinderen en jongeren aangeboden aan demissionair staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Maarten van Ooijen. Unicef brengt fijntjes in herinnering: ‘In december vorig jaar kondigde hij aan dat het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaat beperken.’ Van Ooijen grijpt het onderzoek van Unicef aan om te zeggen dat het cruciaal is dat kinderen en jongeren altijd een gezonde keuze kunnen maken. ‘Deze inzichten van kinderen en jongeren helpen om een halt toe te roepen aan de wildgroei aan fastfoodrestaurants en andere ongezonde verleidingen in de omgeving van kinderen en jongeren.’

Resultaten

Uit het onderzoek van Unicef blijkt dat de helft van alle kinderen en jongeren in Nederland aangeeft verleid te worden door reclames voor ongezond eten. ‘Ze zien vooral veel reclames van snoep en chips en voornamelijk via sociale media. Ruim vier op de tien jongeren wil dat er een verbod komt op kinderreclames voor ongezond eten en drinken.’

Kinderen en jongeren worden vrijwel de hele dag door geconfronteerd met reclames voor voornamelijk ongezonde voedingsproducten. De inzet van influencers om ongezond eten te promoten noemen de geïnterviewde kinderen en jongeren ‘heel effectief’. Een kwalijke zaak volgens voedingsexpert Leonie Barelds van Unicef Nederland omdat kinderen zich nog ontwikkelen. ‘Daarom zij ze extra gevoelig voor marketingtechnieken. Dat geldt in het bijzonder voor kinderen in lagere sociaaleconomische posities of voor kinderen met een cultureel diverse achtergrond. Zij worden vaker dan gemiddeld blootgesteld aan reclame voor ongezonde producten en zijn vatbaarder voor deze reclames.’

Barelds concludeert dat de impact van kindermarketing op ongezond eten en drinken groot is. ‘Als de reclames die je ziet alleen maar gaan over ongezonde verleidingen, dan zorgt dat uiteindelijk voor een ongezond voedingspatroon.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie