Uitgaven sponsoring blijven afnemen, ook in 2014

Het totaalbedrag aan sponsoring daalde in 2013 met bijna 3% naar 815 miljoen euro.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit de nieuwste SponsorMonitor 2014, een uitgave van Respons en Sponsorreport. De sponsorbestedingen in Nederland namen voor het tweede achtereenvolgende jaar af. In 2012 waren de uitgaven al met 4% afgenomen. 

Met circa 815 miljoen euro liggen de totale sponsoruitgaven in 2013 op het niveau van 2005/2006. De top 100 grootste sponsors van Nederland zijn verantwoordelijk voor ruim 293 miljoen euro (36%) van de sponsoruitgaven. De Sponsorsurvey 2014 van Sponsorreport, een onderzoek onder grote Nederlandse sponsors, constateert dat de daling van de sponsorbudgetten van afgelopen jaren ook in 2014 nog door zal zetten. De verwachting is dat het totale sponsorbudget in 2014 zal uitkomen op circa 800 miljoen euro, 15 miljoen minder dan in 2013.

KPN stijgt, Albert Heijn is publiekslieveling 

De daling in rechten komt voor een groot deel op conto van Rabobank Nederland. Door het beëindigen van de sponsoring van de wielerploeg kromp het sponsorbudget van de bank met 14 miljoen van 50 miljoen naar 36 miljoen euro. Daarmee blijft de bank nog wel steeds de grootste sponsor van Nederland. Op de tweede en derde plaats staan onveranderd Nike en AEGON. In de top is 10 is de stijging van KPN van plaats 7 naar 4 opvallend te noemen. Uit het sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda blijkt Albert Heijn (38e) de sponsor te zijn met de sterkste merkreputatie. Rabobank zakte ‐ zo bleek uit dit onderzoek – van een tweede naar een negende plaats.

Opel - Feyenoord grootste sponsorcontract 

Hoogste nieuwkomer in de lijst met grootste sponsors is McGregor op de 13e plaats, in 2013 sponsor van het Caterham F1 team van Giedo van der Garde. Andere binnenkomers zijn onder andere Opel (17), de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord , wielerploegsponsor Belkin (26), FC Twente hoofdsponsor XXImo (27) en Koninklijke TenCate (48). Verdwenen uit de top 100 zijn onder andere a.s.r., DSM, Oad Reizen en Arke. Het grootste sponsorcontract dat in 2013 is afgesloten is de sponsoring door Opel van Feyenoord met een totale geschatte waarde van circa 20 miljoen euro. 

Rijksmuseum 

De succesvolle werving en aanpak van de sponsoring van het vernieuwde Rijksmuseum was een van de hoogtepunten van het sponsorjaar 2013. De spectaculaire Oranje-opening en de sensationele viral, die samen met hoofdsponsor ING werd ontwikkeld , leverde een terchte SponsorRing op.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie