-Hallo, met P.
-Ha P, met R!
-Ha R, leuk dat je belt, hoe is 't?
-Never better. Ik heb een scoop voor op Molblog.
-Een scoop, wow. Nou, kom maar op.
-Ik word de nieuwe Topambtenaar voor Reclame.
-Echt? Wordt jij dat? Ik las vandaag op de website van Adformatie dat er over die functie wordt gesproken.
-Op de website van wie?
-Adformatie, dat is een reclameblad.
-Oh.
-Maar dan op de website van ze. Het blad van papier had het nieuws vandaag nog niet.
-Dat internet is wel snel tegenwoordig, he?
-Ja nou, en het beïnvloedt ook de wereld van reclame, vind je niet?
-Mwah.
-Vind je 't niet? Reclame gaat toch allang niet meer radio, tv, print en outdoor alleen?
-Nee hoor, het internet doet ook mee hoor.
-Klinkt niet overtuigend.
-Ach, reclame op internet is toch eigenlijk hetzelfde als wat we altijd deden.
-Vind je? Hoe denk je dan bijvoorbeeld over al die mensen die zichzelf op Hyves met allerlei merken presenteren. Is dat reclame?
-Hyves, da's niks voor mij.
-En weblogs waar de scheiding van redactie en commercie vervaagt.
-Boven een advertentie hoort gewoon 'advertentie' te staan.
-En advertenties via Adwords, valt dat ook onder jouw verantwoordelijkheid?
-Ed wie?
-Ed Nijpels, nou goed. Trouwens, die vertelde als voorzitter van de Thuiswinkel Organisatie pas nog dat er in Den Haag nogal wat kennisachterstand is over thuiswinkelen. Hoe is in Den Haag de kennis over reclame maken anno 2008?
-Geen idee.
-Over Den Haag gesproken. Dat Aboutaleb kabinetsbeleid als PvdA-beleid verkocht, is dat ook reclame?
-Eh...
-En zo'n twitterende minister Verhagen, dat is toch personal branding, ook een vorm van reclame toch?
-Twitter?
-En Vogelaar, da's ook wat he, de ellende begon natuurlijk met dat interview met Rutger van GeenStijl. Dat was bepaald geen reclame voor zichzelf.
-... (zwijgt)
-Weet je waar ik op doel?
-... (zwijgt)
-Ja dus. Diezelfde Rutger prijst nu Opels aan.
-Dat lijkt me reclame.
-En Vogelaar wordt nu opgevolgd door Eberhart Van der Laan, die in de pers wordt beschreven als oprichter van advocatenbureau Kennedy Van der Laan. Is dat geen reclame maken?
-Ach.
-En het NOS Journaal dat zo trots was met de vierde plek in de lijst met onmisbare merken dat ze de hele top 5 met HEMA, Blokker, Kruidvat en Albert Heijn met logo's en al in beeld brachten. Da's reclame toch? Ga jij daar straks iets van zeggen?
-Wie weet.
-En rondom het journaals heb je van die 30 seconde spotjes, daarvan zeggen sommigen dat die ophouden te bestaan. Wat vind jij?
-Obama is begonnen met een 30 minuten spot, dus dat klopt wel, hahaha
-Maar hij is toch vooral gekozen door gebruik van nieuwe media?
-Ja, zoiets hoorde ik ook. Hij had iets met internet gedaan of zo?
-Iets? Zonder internet hadden we de man niet eens gekend.
-Ach, dat soort dingen moet je niet overdrijven
-Wat vind je eigenlijk van commercials die bijvoorbeeld door de reclamecodecommissie zijn afgekeurd, maar die op internet door heel veel mensen alsnog worden bekeken?
-Afgekeurd is afgekeurd. Daar mag je dus niet zomaar naar kijken hoor!
-Ok. Goed. Dus jij wilt dat ik over jouw nieuwe baan schrijf. Dat is personal branding. Reclame dus eigenlijk. Dat kan ik echt niet doen op Molblog.
-Maar... dan is dit hele gesprek voor niets geweest? Zonde!
-Daar heb je wel gelijk in. Weet je wat, ik schrijf het gewoon op, maar dan noem ik jouw naam niet. Dan noem ik je gewoon R. De R van Reclame, snap je?
-Ah, ik snap het. Net als Peter 'Reclame' de Vries. Die is ook zo goed in reclame maken voor zichzelf.
-Nu je die toch noemt, reclame maken voor journalistieke programma's, gaat de Topambtenaar daar ook wat over zeggen?
-Wat ik wel weet is dat De Vries niet erg succesvol was in de politiek, dus die twee moet je gescheiden houden.
-Huh? Jij gaat je toch juist in het politieke circuit bezighouden met reclame?
-Dat moeten we nog zien, er moet nog een functiebeschrijving komen.
-Nou, ik begrijp geloof ik nog niet wat een baan als Topambtenaar voor reclame precies gaat inhouden.
-Ik ook niet hoor.
-Wel een mooi vakgebied, he?
-De ambtenarij?
-Nee de reclame.
-Ja. Enerverend.
-Dag R.
-Dag P.
--tuut tuut tuut--
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!