Ik heb er al een keer eerder over geschreven: ‘PR-stuntjes’. Wat zijn daarvoor de juiste ingredienten? Hoe krijg je jouw PR-foto in de krant? Zonder dat (#reageer" title="lees je mee Michael?">lees je mee Michael?) de krant een reclameblaadje wordt want dat wil niemand. ‘Het ideale recept’ heb ik nog steeds niet gevonden maar we doen het nog wel aardig. Zo waren mijn collega's vandaag blij met deze voorpagina voor Jagermeister in de Metro. Minder blij werd ik van deze betaalde fotostunt van IKEA...
Je ziet het steeds vaker; communicatiemensen (PR? Reclame? Mediabureau?) die het risico niet willen nemen om misschien met een goede PR-nieuwsfoto in de krant te komen. Die de moeite niet nemen om ‘het ideale recept’ te vinden. De klant wil zekerheid. Wat doen ze dus wel? Gewoon platte advertentieruimte inkopen en net doen alsof het een redactionele foto is. Het AD is natuurlijk wel zo netjes om er advertentie boven te zetten, die neem ik niets kwalijk. Ik vind het vooral jammer dat de moeite niet gedaan wordt om een dusdanig interessant fotomoment te bedenken waardoor je zonder dat woordje ‘advertentie’ in de krant verschijnt...
Grappig detail: de foto werd (betaald) geplaatst op ANP Presslink, ‘buiten de verantwoordelijkheid van ANP om’ zoals ze er dan zo mooi bij zetten. Maar IKEA zet er toch heel slim ‘Foto: ANP’ bij. Net echt. Ben benieuwd wat ANP daar van vindt.
(Disclaimer: ik weet niet of deze foto ook nog ergens redactioneel is verschenen dus schiet me daar niet op af.)
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!