Sinds kort zijn ze ook in Amsterdam actief, de nieuwe taxidienst Uber. Het wil met zijn app de gevestigde taximarkt op zijn kop zetten, waarbij het op de nodige weerstand kan rekenen van de gevestigde taxi-ondernemingen.
In de VS is Uber niet de enige in zijn soort en ondervindt het hevige concurrentie van onder meer Lyft, een soortgelijke dienst die iets korter op de markt is en veel van Uber heeft gekopieerd. Het gaat er daarbij hard aan toe, er wordt een vuile oorlog gevoerd,melden Amerikaanse media, ook op pr-gebied.
Sabotage
Uit onderzoek van CNN zou blijken dat Uber-medewerkers hun concurrent saboteren door door het reserveren van ritten bij Lyft-chauffeurs die vervolgens op het laatste moment worden geannuleerd.
Uit gegevens van CNN komt naar voren dat Uber-medewerkers sinds oktober vorig jaar meer dan 5.500 ritten bij het Lyft hebben geboekt en geannuleerd. CNN zegt dat het op de informatie stuitte tijdens de research naar een ander verhaal over de concurrentie tussen de twee bedrijven.
Pr-oorlog
Lyft beweert dat er minstens 177 Uber-medewerkers bij de praktijken zijn betrokken. De nep-aanvragen kost de Lyft-chauffeurs tijd en geld, bijvoorbeeld voor benzine om op de afgesproken plaats te komen. Ook kan het netwerk van Lyft de vaak vele nep-verzoeken niet aan.
Het gevecht tussen beide concurrenten is inmiddels in een pr-oorlog uitgemond, waarbij beide partijen elkaar via statements te lijf gaan.
Grond missen
Een Uber woordvoerder reageerde op het CNN-onderzoek door te stellen dat de aantijgingen van Lyft iedere grond missen en 'gewoon niet waar zijn'.
Bovendien, zo luidt het verweer van Uber, hebben de eigen chauffeurs en medewerkers van Lyft zelf, onder wie een van de oprichters van Lyft, 12.900 ritten bij Uber besteld en geannuleerd.
Go nuclear
De Uber-woordvoerder: 'Deze aanvallen van Lyft zijn jammer, maar enigszins verwacht. Een aantal Lyft-investeerders heeft onlangs druk uitgeoefend op Uber om Lyft over te nemen. Een van hun grootste aandeelhouders heeft onlangs gewaarschuwd dat Lyft 'nuclear' zou gaan als we ze niet zouden overnemen. We kunnen alleen maar aannemen dat de recente aanvallen van Lyft deel uitmaken van deze strategie.'
Vaker beschuldigd
Dat leidde weer tot een reactie van Lyft, die in een verklaring Uber ervan betichtte het publiek met valse beschuldigingen te misleiden om de aandacht af te leiden van de illegale annuleringscampagne. 'Onze 'nucleaire' strategie blijft marktaandeel te vergroten wat we met 30% groei doen maand-op-maand.'
Volgens CNN is het niet de eerste keer dat Uber beschuldigd wordt van het annuleren van ritten bij een concurrerende dienst. Eerder dit jaar zouden Uber-medewerkers in New York meer dan 100 fake-ritten hebben besteld en geannuleerd bij een rivaal. Na te zijn ontdekt, verklaarde Uber dat het zijn verkooptactiek 'zou matigen'.
Reputatie bouwen
Het lijkt overigens niet erg slim waar Uber mee bezig is. Het is bezig markten te betreden en moet daarvoor zijn reputatie opbouwen. Daar past dit soort praktijken slecht bij, evenals de wijze waarop Uber zich in de media verdedigt.
Zie voor meer informatie ook het artikel over de taxi-oorlog in de Wall Street Journal.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!