Premium

Swiebertje-merk Sorbo zoekt weg omhoog door op te frissen en te innoveren

HUISHOUDBEURS-SPECIAL Het schoonmaakmerk is de macht en kracht van weleer kwijt, productvernieuwing is cruciaal bij het veroveren van een nieuwe breinpositie.

‘Sorbo hier, Sorbo daar, Sorbo is uw hulp in huis’, het is een riedeltje dat de meeste mensen van boven de veertig moeiteloos meeneuriën. Het stamt uit de tijd dat Sorbo een ijzersterk merk was met een hoge bekendheid en grote waardering vanwege kwaliteitsproducten en grootse televisiecampagnes, onder meer die met Swiebertjes Saartje (zie video in dit artikel). Die ‘good old day’s liggen in een ver verleden en uitgerekend in de afgelopen drie jaar heeft Sorbo het nog moeilijker gehad.

Crisis en Action
Dat komt, zo legt Retse van der Berg, category manager bij Nedac Sorbo, uit, door de giftige combinatie van de economische crisis, de enorme opkomst van afwasborstels (en alle andere producten natuurlijk) die onder de huismerken van supermarkten worden verkocht, én de opkomst van de Action. Van der Berg: ‘Daardoor kwam de prijsreferentie een stuk lager te liggen. Door die prijsdruk hebben wij het moeilijk gekregen.’]

Knetterdruk
Van der Berg doet zijn verhaal vanaf een knetterdrukke Huishoudbeurs, waar hij laaft aan de toch sterke positie die het merk in de hoofden van mensen nog altijd heeft. ‘Wij zijn hier drie jaar niet geweest, maar veel mensen denken toch dat we hier vorig jaar ook hebben gestaan.’

Oma
Eén van de wegen die Sorbo bewandelt om de lijn naar boven te pakken, is innovatie. Maar in hoeverre is dat een attributie die aanslaat bij de consument? Is het niet logischer om de oubolligheid van het merk Sorbo te omarmen? Nou, het woord ‘oubollig’ laat Van der Berg zich liever niet in de mond leggen, maar hij weet uit marktonderzoek wel dat consumenten Sorbo kwalificeren als ‘degelijke kwaliteit uit Nederland’. Hij zegt: ‘Stiekem willen we die degelijkheid en die betrouwbaarheid die aan het merk kleeft – want oma gebruikte het immers ook al – in stand houden, maar daarnaast willen we vernieuwen. Ons logo is – op minimale bijstellingen na - bijna 45 jaar hetzelfde geweest: blauw met geel. Recent hebben we een nieuw, roze logo geïntroduceerd, dat helemaal “fris en schoon” ademt. Een logo dat volledig aansluit bij de huidige tijdgeest.’

Saartje: 'Overal in het land, Sorbo bij de hand'

Oorlog
Nieuwe producten (zie kader), een nieuw logootje, leuk natuurlijk, maar gaat Sorbo daar de oorlog mee winnen? Moet Sorbo niet heel hard gaan knallen met advertising om het merk opnieuw te laden en het een hogere breinpositie te geven? Al zou Van der Berg het willen, dat is niet de weg die hij gaat bewandelen, simpelweg omdat de Sorbo-budgetten heden ten dage niet toereikend zijn voor – zeg – een zware televisiecampagne. ‘Ik weet dat onze macht en kracht van weleer er nu niet is. Nog niet. Maar op korte termijn zullen wij geen zware marketingcommunicatie inzetten, we moeten het van de slimme dingen online hebben, we moeten meegaan met de trends van deze tijd.’

 

Afwasborstel met – hûh? - ‘tandenborstel-technologie’
Sorbo zegt dat het Scandinavische technologie voor ‘de beste tandenborstels’ vertaalde naar de Sorbo Smartbrush, een soort supersonische afwasborstel ‘met drie verschillende sterktes vezelharen’. Dat is echt een premium afwasborstel die in niets te vergelijken is met de gemiddelde spetterborstel die onder private label wordt aangeboden, waar de spinazie altijd in blijft hangen. Die nadelen heb je bij ons niet meer. Zo’n product rechtvaardigt een hogere prijs.’ Andere eigen innovaties van Sorbo zijn Switch (‘microvezeldoeken die oneindig lang meegaan en uitwasbaar in de vaatwasser’), Scrubbie (‘de schuurspons die niet krast’) en Quick & Easy (‘afwasborstel met zeepreservoir’). Het volledige Sorbo-assortiment bestaat uit ruim 700 schoonmaakproducten.

 

Oubollig
Toch is de actie die Sorbo op dit moment voert naar aanleiding van – jawel – de 50ste verjaardag van het merk, er meer eentje van vroeger. ‘Sorbo trakteert.’ Dat wil zeggen, actiedisplays op de winkelvloer moeten boodschappers overhalen om drie producten (met korting!) te kopen om kans te maken op 10 duizend ‘schoonmaakemmers-met-inhoud ter waarde van €27,50’. Oubollig toch? ‘Ja en nee’, zegt Van der Berg, ‘schoonmaken is om te beginnen van zichzelf niet heel sexy. Maar het is een superhip trendy tulpenemmertje en we merken dat het op Huishoudbeurs ontzettend aanslaat. Ik denk dat dit aansluit bij wat er nu bij mensen in het keukenkastje ligt.’

 

Schappositie heroverd
En dat denkt Albert Heijn ook. Het is Van der Berg en de zijnen namelijk gelukt om na tien jaar afwezigheid weer winkelmeters te krijgen bij de blauwe supermarktketen. ‘Dat is een zichtbaarheid die je mist’, zegt Van der Berg, ‘dus dit beschouwen we als een heel mooie stap. Hoe we dat voor elkaar gekregen hebben? Door de weg der geleidelijkheid te bewandelen. En met deze jubileumactie hadden we een goed verhaal. Dat vonden ze mooi bij Albert Heijn.’ Bij Jumbo en alle supermarkten die via Superunie inkopen lag Sorbo al die tijd wel. En bij de doe-het-zelfzaken. Maar ook bij Blokker lag het merk gek genoeg lange tijd niet in het schap. ‘Nu weer wel’, glundert Van der Berg, ‘Blokker maakt ook een moderniseringsslag door, dus dat gaf ons een opening.’ Dat Blokker zeer moeizaam draait en het feit dat er onrust in de Blokker-top is, is voor Van der Berg geen punt van zorg. ‘Het is voor ons additioneel en we zien sinds vorig jaar oktober goede verkopen.’ Wat online verkoop betreft stelt de category manager vast dat Sorbo-producten een lastige aankoopgroep blijft. ‘Je gaat niet los sponsjes voor een euro online bestellen. Maar online gaat wel aan belang winnen en we zijn verkrijgbaar bij onder meer Bol.com en Huishoudplein.’

 

Sorbo komt van ‘absorberen’
Sorbo is het geesteskind van oud-journalist, Tweede Kamerlid en ondernemer Jac H. de Jong. De Jong kwam in 1967 met de merknaam Sorbo, een afgeleide van het woord ‘absorberen’ en het was ook De Jong die de legendarische jingle ‘Sorbo hier, Sorbo daar, Sorbo is uw hulp in huis’ schreef. Sorbo kreeg grote bekendheid doordat het Riek Schagen, de huishoudster Saartje in de televisieserie Swiebertje, opvoerde in reclamespots en winkelpromoties.

 

 

Tekst loopt door onder afbeelding

Sorbo-stofzuiger
Van der Berg laat het woord ‘stekker’ vallen. ‘We zijn groot geworden in dingen zonder stekker. Als we dat producten met stekker zouden gaan brengen, zitten we wel ver van onze core.’ Maar hij begint er natuurlijk niet voor niets over. Ligt er al iets concreets? ‘Je moet nooit nooit zeggen. We zijn bezig met plannen maken.’ Dus? ‘ We zijn er nog niet helemaal uit.’ Bezoekers van de Huishoudbeurs hoeven volgend jaar dus niet vreemd op te kijken als ze daar huishoudelektronica van het merk Sorbo aantreffen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie