Voor veel mensen zit de vakantie er alweer op. De meeste vakantiegangers hebben hun reis dit jaar nog traditioneel geboekt: vanuit de luie stoel reizen en aanbieders vergelijken en vervolgens boeken. Reisaanbieders hebben daarom traditioneel weer een vermogen stukgeslagen op Adwords en affiliate marketing, daarbij tegen elkaar opbiedend op CPC en commissie.
Door deze groeiende marketingkosten en krimpende marges zijn veel reisorganisaties genoodzaakt alternatieven te zoeken voor hun traditionele marketingmiddelen. Social media is hier de belofte die nog niet wordt ingevuld. Dat ligt niet aan het medium, maar aan de (zakelijke) gebruikers. Want uit onderzoek blijkt dat slechts 19% van de social media gebruikers hier actief een reisorganisatie volgt, voornamelijk om aanbiedingen te ontvangen. Een nog kleiner percentage (9%) zoekt via deze weg contact met een reisorganisatie. Daarentegen leest 59% van hen vakantieberichten van mensen uit hun netwerk. In plaats van de commerciële kansen van dit social media gedrag te benutten ligt bij veel reisorganisaties de focus op informeren, inspireren en de dialoog aangaan. Zaken waar de meeste vakantiegangers dus geen behoefte aan hebben.
Een andere ontwikkeling is dat consumenten steeds vaker op zoek gaan naar een persoonlijke manier van reizen. Steeds meer vakantiegangers kiezen voor een appartement of bed & breakfast direct bij de eigenaar en vermijden zo eentonige hotels. Kleine en particuliere aanbieders profiteren van deze ontwikkeling. De trend die deze ontwikkeling verder doortrekt is die van social travel: reizigers overnachten bij een local, die zijn appartement of een andere slaapplaats (al dan niet tegen betaling) ter beschikking stelt. Deze contacten worden gelegd via sites als Wimdu.nl of ‘good old’ Facebook. Naast de persoonlijke manier van reizen biedt social travel de moderne globetrotter ook persoonlijke contacten, en daarmee een unieke inkijk in de cultuur, gebruiken en bezienswaardigheden van een land of stad.
Leuk allemaal, maar hoe speel je als traditionele reisorganisatie nu in op deze trends? Hoe benut je de kansen die dit consumentengedrag je bieden? Vooral het social travel gedrag en de terugkeer naar het persoonlijke en kleinschalige bieden mogelijkheden waarvoor je niet direct je hele business model hoeft om te gooien:
1. Maak reizen weer persoonlijk door een niche strategie te volgen;
2. Geef je reizen en bestemmingen een gezicht door de mensen hierachter (zoals de hotelier of reisleider) naar voren te schuiven;
3. Faciliteer en stimuleer deze lokale aanbieders de rol van ‘local’ te vervullen;
4. Stop met centraal informeren, inspireren en de dialoog aangaan, daaraan is geen behoefte;
5. Faciliteer en stimuleer in plaats daarvan het delen van vakantie ervaringen.
Zoals gezegd hoef je hiervoor niet direct je hele business model om te gooien, maar een post op je Facebook pagina met de tekst “vertel hieronder je vakantie ervaringen” of “lees hier de belevenissen van reisleidster Karin” gaat ook niet werken. Om deze sociale en lokale trends te benutten is meer nodig.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!