62% Van de respondenten rapporteerde groeiende digital/social media budgetten. Een kwart van de bureaus verwacht zelfs dat de omzet uit digital/social pr de komende twaalf maanden met 21-30% zal toenemen. Daar staat tegenover dat maar liefst 70 procent van de ondervraagden hun opleiding en training op het gebied van sociale media onder de maat vindt. Een vergelijkbaar percentage zegt zijn kennis vooral via externe expertblogs op te doen.
SEO
Grootste behoefte is er aan kennis over SEO (49%), daarna komen online advertising (42%) en webdesign (25%). Geruststellend is dat 81 % van de ondervraagde bedrijven vinden dat de afdeling communicatie verantwoordelijk zou moeten zijn voor de sociale mediastrategie. Driekwart vindt dat de afdeling communicatie ook verantwoordelijk zou moeten zijn voor de uitvoering. Als het gaat om de behoeften die organisaties hebben op het gebied van social pr dan is dit de top drie van aandachtsgebieden:
* Content creation (58 procent)
* Contacten met bloggers (53 procent)
* Digital crisis management (48)
Tegelijkertijd neemt het aantal dedicated social mediateams toe dat onafhankelijk van de afdeling communicatie opereert. Ook stijgt het aantal bedrijven dat voor de social pr naar een ander type bureau uitwijkt met 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Paid media
Interessant is ook dat steeds meer pr-bureaus zich op het terrein van paid (online) media begeven. Er werd vorig door pr bureaus 12 procent meer geïnvesteerd in online advertising. Volgens bijna een kwart van de respondenten zal het aandeel online advertising de komende 5 jaar tot 72 procent toenemen.