Lieve Albert Heijn,
Je bent al zo lang in ons land,
En adverteert vandaag weer in de krant.
Zwarte Piet is in jouw winkels ook dit jaar welkom!
Maxima zou zeggen: “Dat is een beetje dom”
Want Zwarte Piet staat helaas voor racisme en discriminatie
En daarom raakt hij steeds meer uit de gratie
Natuurlijk heeft Piet dat echt niet kwaad bedoeld…
Maar het probleem is dat iedereen dat nu zo voelt
Als Nederland dus kiest voor winkels zonder Zwarte Piet
Snapt iedereen dat, waarom Albert Heijn dan niet?
Charles Huijskens, HuijskensBickerton
Op lef scoort AH niet hoog
Het onderwerp 'Zwarte Piet' vergt, moet ik eerlijk bekennen, wel het uiterste van mij als reputatie- en positioneringsexpert. Want, wat is hier - nog - wijsheid? De discussie zelf is namelijk inmiddels zó beladen en lijkt los van de maatschappelijke stellingname over "Is Zwarte Piet discriminerend?" ook nog eens belast met alle vooroordelen die voor-en tegenstanders tegen elkaar koesteren, dat je als bedrijf of organisatie sowieso onder vuur ligt. Wat je ook doet. Eerder adviseerde ik de Hema "humor en lef" in de Zwarte Piet-discussie. Laat ik het nu zo zeggen: Op lef scoort Albert Heijn niet al te hoog en de Zaanse humor had frisser gemogen. Albert Heijn loopt hier volgens mij vooral aan tegen het feit dat een 'inhaker' iets heel anders is dan zelf - pro-actief - een maatschappelijk standpunt innemen. Dat had wel gekund. De Zwarte Piet discussie is niet van vorige week tenslotte, die is al van vorig jaar. Toen in september j.l of daaromtrent de eerste kartonnen Sint & Piet schappen in de winkels verschenen had Albert Heijn positie kunnen kiezen. Noblesse oblige, je bent niet voor niks een A-merk.
Maryse Ducheine, zelfstandig adviseur
Herhaling van zetten
Een oubolliger stijlfiguur dan een sinterklaasgedicht als IM is bijna niet te verzinnen. Hoe lang is er gesleuteld aan dit gedicht? En wat komt er uit? Een herhaling van zetten: een piet van alle kleuren. Dat heeft AH al eerder gezegd. Waarschijnlijk dacht men in Zaandam (of bij het reclamebureau): we moeten het nu even goed doen bij de start van de campagne in de winkels. Maar het resultaat is met recht ‘wrijven in een vlek’. We zullen zien wat er terecht komt van de ‘boycot van AH’, maar niemand die nu demonstratief met zijn hamsteren-tas naar de Dirk of de Jumbo stapt zal door dit flauwe gedicht op andere gedachten komen. Het is het verkeerde instrument op het verkeerde moment. Als AH dit had gedaan bij de eerste aankondiging, dan was het nog een teken van kracht geweest. Nu rakelt het alleen maar de discussies opnieuw op.
Ewald van Rooij, Lindblom
Goed gedaan Albert Heijn
Als bedrijf kun je maatschappelijke issues niet uit de weg gaan. Er bleek een misverstand gerezen over Albert Heijn („Zwarte Piet wordt verbannen”) en dat is simpelweg niet correct. Misverstanden kun je niet laten voortbestaan. Dan kun je niet anders dan dat misverstand rechtzetten en Albert Heijn doet dat in de stijl van het onderwerp: met een gedicht. Vanzelfsprekend roept dit weer reacties op, maar naar mijn idee hadden ze geen andere optie. Als je onderwerp bent, moet je geen lijdend voorwerp spelen. Adviezen als „stil blijven zitten als je geschoren wordt” of „in een vlek moet je niet wrijven” zijn in een situatie als deze niet toepasbaar. Wil je dat er alleen over je gesproken wordt, of heb je als bedrijf ook zelf een mening? Kortom, goed gedaan Albert Heijn. Ze laten zien dat ze luisteren naar het maatschappelijk sentiment en dat is een marktleider waardig. Ik ben wel benieuwd waar ze richting 5 december mee komen. Het issue zal ongetwijfeld tot nieuwe aandacht leiden, en Albert Heijn is – net als de Hema – een van de bedrijven die onder het vergrootglas liggen.
Paul Stamsnijder, Reputatiegroep