In reactie op het Open Letter project, organiseerde Linden Lab een "Townhall meeting" om alle klachten te bespreken, nadat ze eerder hierover al bericht hadden op hun blog.
In het kort: door de enorme groei, door het feit dat oplossingen in de Beta versies wel goed werken, maar later opeens niet, door de langer dan gedachte implementatie software mbt de FireFox browser en nog wat andere zaken, zijn er nog steeds veel onopgeloste zaken. De Friendlist was "deactivated" teneinde een "overload van de backbone" te verminderen, de "Find queries in MySQL hebben nog steeds een niet opgeloste bug" en meer. Er werken momenteel een kleine 40 mensen aan de oplossing van deze problemen.
Er is ook goed nieuws: het laten spreken van avatars wordt door Linden Lab al zelf gebruikt en werkt heel goed.
Nou, dat is dan een strak, rechtstreeks antwoord zou je dan denken. Echter wanneer je dan de blogs leest in reactie op deze townhall meeting, komt eea toch wel weer in een ander daglicht te staan.
Een korte bloemlezing uit de blogs:
"I'm really disappointed in the 'answer' to my questions about inventory loss. Pointing everyday customers to Jira to look at bug reports does them no good?but then when the CC group broke and he attempted to pose a question about it having done so? he got verbally jumped on for it. Nice way to treat the customers guys. Way to go!...How about a town hall that is not technical, and speak to the "REAL" paying customers to address financial accountability and financial responsibilities from Linden Labs as a business platform?...I must admit that i'm getting more and more impatient with SL.. I became a Premium member about a 1½ months ago, when everything still worked fine"
Bijna iedere reactie was negatief over deze meeting. Toch waren er wel positieve reacties, blijkbaar van de vroege instappers:
"SL is not a business platform as of right now and I have no doubt, that LL is working hard to become one?.Having said that, most of the business on SL sell crap, lets call it what it is?After being on SL I have found only 6 places providing quality content with an excellent customer service, maybe its time for the "real" paying customers of LL to extend the same curtsy, they require from LL to their customer base?Please hurry up and get rid of traffic! It has turned into a living nightmare for many of us. I really don't care what you replace it with, just get rid of it?I feel that Linden Labs is doing an excellent job at trying to cope with such a fast growing game and I hope everything works out?
Second Life zit in een belangrijke overgangsfase. De tijd van de vrije geesten, de innovators, de nerds, de idealisten is voorbij en er is een nieuwe generatie bezoekers gekomen die andere eisen stellen, dan de vroege deelnemers. Daar zit 'm nu net de crux.
Als je de volgende blogreactie's op een rij zet:
"While I understand that the JIRA is the best tool for the Lindens working on these issues, I am not sure how user friendly it is to the general public. There's a lot of info on there - really great info. But if people can't access the info or are confused by the site, it's not really a resource for them?As well as all the programmers they're hiring, they need someone who understands customer relations, and the process of getting feedback from those customers to improve the system?it is time that Linden begin to view their client base as something other than the first 10,000 accounts that consisted almost wholey of other "pixel/byte" addicts. Their client base is NOT avatars, there are 10's of 1,000's of real paying customers out there behind each of those IP addresses, who expect product for cost?Total PR exercise, personally i think they should really get to grips with the fact that they are on the edge, much more and people will cut their loses! Cory, Jeska, Torley - such a shame, such a wasted opportunity to make back some lost ground with your customers?"
blijkt dat Linden Labs blijkbaar minder moet inspelen op technische zaken, maar hun communicatie meer moet richten op wat de klanten werkelijk willen, waar hun prioriteiten liggen en hoe klanten beter mee kunnen denken over het doel om Second Life nog grootser te maken dan nu. Dat is immers de ware kern van co-creatie. Dan creëer je betrokkenheid in plaats van deels-terechte kritiek.
De mate waarin Linden Labs invulling gaat geven aan het faciliteren van deze co-creatie is dan ook mijns inziens een kritische stap in de continuïteit van deze virtuele wereld.
Laatste note: Op de site van de Open Letter staat als laatste nieuws geposted ( mei 7) dat "The event that Andrew Linden said would cause the grid to begin to meltdown has occured today. While the grid is still up, reports have been that SL was almost unusable at times today as the load went past 40,000 users to 42,000 users?"
wordt ongetwijfeld vervolgd...
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!