Volgens NS zijn reizigers niet bij gebaat om de informatie nog eerder te communiceren, omdat die nog kan wijzigen. ‘Het leeuwendeel van de reizigers vraagt een reisadvies binnen een periode van twee weken’, zegt stelt NS-woordvoerder Stan Hoen. ‘Als we langer van te voren werkzaamheden gaan communiceren wordt de lijst werkzaamheden onoverzichtelijk, daar is de reiziger niet bij gebaat.’ Ook kunnen er nog wijzigingen noodzakelijk zijn.
Fikse verlening
Reizigersorganisatie Rover noemt het Nederlandse spoornet ‘een gatenkaas door uitgevallen trajecten’. Dat maakt reizen onvoorspelbaar en leidt niet zelden tot fikse verlenging van de reistijd, aldus de reizigersorganisatie. Vroegere communicatie zou helpen.
Enkel spoor
Rover pleit er verder voor dat werkzaamheden voor minder overlast zorgen als treinen soms over enkel spoor rijden of als de rijtijden worden verruimd. In het buitenland worden dat soort oplossingen nog regelmatig toegepast. Spoorbeheerder ProRail ziet daar niets in vanwege de veiligheid.
Planning
Rover verwijt ProRail verder slechte planningen bij werkzaamheden. Volgens de spoorbeheerder kan die planning echter niet altijd aangepast worden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!