Mediascience is in 2011 opgericht door René Zeedijk, Simon Aurik en Boudewijn van Ewijk. Zeedijk: ‘We zagen dat het een mooie tijd was om een nieuw soort mediabureau te lanceren, namelijk een gespecialiseerd mediabureau op het vlak van programatic trading dat werkt vanuit de dienstverlening met kennis over de beste technieken.’
En wat heeft 2014 voor jullie gebracht?
‘Met name een stuk verbreding. We begonnen dit bedrijf als een trading desk, dat was puur de executie. Dit jaar hebben we een eigen platform gecreëerd op het gebied van rapportage, MediaScience Vision. We hebben veel geïnvesteerd in digitale specialisten zoals strategen en analisten, dat is denk ik een heel belangrijk onderdeel. En onze positionering is versterkt. We zijn dit jaar heel zichtbaar geweest. Ik hoor van anderen nu ook terug dat wij één van de grote spelers in de markt zijn.’
Wat doen jullie voor klanten?
‘We zijn heel onafhankelijk in het gebruik van onze systemen en kopen op de meest efficiënte manier digitale media in. Dit doen we met name geprogrammeerd: progmatic trading. We zijn een digitaal marketingbureau dus we houden ons bezig met de strategie en adviseren onze klanten hoe zij hun doelstellingen kunnen behalen. We bedenken de campagnes, zetten ze op, voeren ze uit en optimaslieren ze. Aan de klanten laten we zien wat we hebben gedaan, hoe we hun doelen hebben bereikt, welke kansen er nog liggen en wat er in de toekomst nog mogelijk is als ze doorgaan met digital.’
Waar ben je het meest trots op?
‘Op het feit dat klanten tevreden zijn. Niemand is vertrokken, onze klanten zijn heel loyaal. Daarnaast hebben we geloof ik 28 nieuwe klanten binnengehaald. We werken onder andere voor KPN/Hi, Skyradio Groep, Fox televisie, energiedirect en Tempo Team. Best wel grote namen.’
Hoe onderscheiden jullie je?
‘Wij onderscheiden ons in de dienstverlening, service, snelheid en met name transparantie. Heel veel bedrijven zijn ontstaan vanuit de gedachte: wij gaan een techniek bouwen. En wij zijn echt vanuit dienstverlening, service, transparantie en inzichten ontstaan. Veel van onze medewerkers hebben een achtergrond in zowel online als offline media, dus wij snappen ook heel goed dat er overige media inzet is en stemmen online daarop af. Een voorbeeld is het afstemmen van tabletadvertising op je tv-uitzendschema, of mobiel afstemmen op de regio waar de klant met outdoor campagne aanhangt.
Als je aan adverteerders vraagt wat ze missen, is het antwoord transparantie. Het is nog te vaak een ‘black box’. Wij laten real time zien wat we doen. Adverteerders mogen met alles meekijken in het systeem en zien precies wat we hebben gedaan, wat we ervoor hebben betaald en hoe we het hebben geoptimaliseerd. We geven het ook aan als een strategie niet heeft gewerkt, dat kan gebeuren. Wij hebben strategen, executie, data-analisten en ook mensen op creatie. Dus we bouwen ook landingspagina’s, bannersets, Facebook-pagina’s. We willen er gewoon grip op hebben, want als jouw landingspagina iets heel anders toont dan de advertentie, dan haken mensen af. Wij zeggen altijd: “wij zitten op het snijvlak van data, media en creatie.” En wat je vaak ziet bij de grotere bureaus is dat zij een trading desk hebben en een ander onderdeel van het mediabureau bepaalt de strategie, dan zie je al heel snel ruis ontstaan. Wij doen alles op het gebied van digital: social, mobiel, SEA en video. En dat is denk ik een heel groot onderscheid. Daarvan zijn er maar een paar in Nederland. ‘
Video: Sander Beekman (redactie Adformatie)
Klik hier voor de vorige Wazzup met Serdar Tonkas (TonTon Club)