In Nederland is er steeds meer aandacht voor de Ramadan. Ruud de Wild van Radio 538 geeft bijvoorbeeld dagelijks in zijn radioprogramma aandacht aan de Ramadan, op zijn website kun je zelfs een Ramadan wekker kopen. In sportprogramma's wordt regelmatig stilgestaan welke voetballers aan de Ramadan doen en daardoor wellicht tijdens de wedstrijd kramp kunnen krijgen door vochtgebrek.
En er bestaat zelfs zoiets als "Ramadan Commercie". Op de site van Reveries wordt daar bij stilgestaan. Wat is Ramadan commercie dan? De Ramadan staat voor vasten tussen zonsopgang en zonsondergang en marketeers in het Midden Oosten proberen Moslims na zonsondergang te verleiden tot feesten en kopen, waarbij zelfs Sales Promotions acties niet worden geschuwd. Het schijnt dat sommige merken die zich richten op Moslims, bijna 50% van hun budget besteden tijdens de Ramandanmaand. Zelfs winkelcentra laten zich niet onbetuigd.
Niet iedereen is daar even blij mee, vooral een aantal geestelijken ergeren zich aan de commerciele kant van de Ramadan, een gewoonte die Moslims juist solidair moet laten zijn met de armen.
In onze Christelijke wereld zijn we al gewend dat commercie en godsdienst hand in hand gaan, denk aan ons Sinterklaas- of Kerstfeest.
Ramadan commercie met 1.3 miljard potentiele klanten, dat laat je niet links liggen. Oh ja, mooiste uitspraak in het artikel: "The more people buy, the more they share".
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!