De Partij van de Arbeid kan wel wat betere reclamespots gebruiken, vond Marc Oosterhout van bureau N=5. Daarom maakte hij op eigen initiatief een film voor de partij. Lodewijk Asscher is enthousiast en besluit de video echt te gebruiken.
Ongevraagd advies
Aanleiding voor de video is het boek 'De kunst van het kiezen', waarin Oosterhout politieke partijen ongevraagd advies geeft over hun merkstrategie.
‘Ik wilde het niet alleen bij woorden te laten, maar het advies afmaken in de vorm van een campagne’, vertelt Oosterhout. ‘Dat mondde uit in een film voor de PvdA. Min of meer per toeval gekozen, maar ook omdat het een partij is waarmee het slecht gaat momenteel. Ze kunnen wel een goede campagne gebruiken.’
Eva Jinek
Hij toonde de film op het event Koffiedik Kijken en kreeg enthousiaste reacties. Diezelfde avond liet hij de video ook zien bij Eva Jinek. Lodewijk Asscher zat ook aan tafel. ‘Hij was zeer geïnteresseerd’, vertelt Oosterhout. ‘En zo kwam dat hij vroeg of we deze film wilde maken voor de PvdA.’
De film gaat aanstaande donderdag live op tv in de zendtijd van Politieke Partijen. Vanaf maandag is de reclame ook te zien in reclameblokken. Oosterhout benadrukt dat N=5 hiermee niet ‘het bureau van PvdA’ is.
Credits:
Strategie: Marc Oosterhout
Creatie: Romke Oortwijn en Peter Hebbing
Editor: Lars Noback
Geluid: Postoffice
Productie: Monique Neuteboom