Door Judith Kuijt
‘Shell, Tony’s Chocolonely en Ikea voorop in maatschappelijk verantwoord ondernemen’, kopte Adformatie vorige week maandag. ‘Shell’, ‘voorop’ en ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ in één zin: dat is niet iets wat we vaak in één zin horen.
Vraag van consumenten
Uit het onderzoek waar Adformatie over schrijft blijkt ook dat techbedrijven Amazon, Google, Microsoft en Apple hoog scoren op maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Drieduizend Nederlandse consumenten en 2900 marketeers uit vier Europese landen, waaronder Nederland, deden mee aan het onderzoek. Het onderzoek baseert zich op stellingen over eerlijke lonen aan medewerkers betalen, milieuvriendelijk produceren, bedrijfsafval verminderen, aan recycling doen en waarde hechten aan de werk-privébalans van medewerkers.
Een andere conclusie van het onderzoek is dat communiceren over je MVO-strategie helpt. Wie uitgebreid over zijn MVO-beleid communiceert, plukt daar de vruchten van: de consument gaat je geloven.
Cijfers
De vraag blijft wel: hoe komt dit? Hoe komt het dat Nigeria 12 miljard dollar nodig heeft om de olieschade van onder andere Shell op te ruimen? (Algemeen Dagblad). Daarnaast is het algemeen bekend dat Shell een gigantische bijdrage heeft aan de opwarming van de aarde en veel fossiele subsidies ontvangt.
Volgens Milieudefensie investeert Shell slechts 12 procent in duurzame energie. Over de andere 88 procent wordt waarschijnlijk niet gecommuniceerd?
En hoe komt het dan dat Amazon keer op keer negatief in het (internationale) nieuws is wanneer het gaat om de werkomstandigheden en eerlijke lonen voor medewerkers?
Of hoe komt het dat een groep van 165 bedrijven en brancheorganisaties de EU-mededingingshandhavers heeft opgeroepen om strenger op te treden tegen Google aangezien zij bang zijn voor de positie van Google als monopolist?
Écht maatschappelijk verantwoord ondernemen
Het lijstje kan nog aangevuld worden. We zien het vaker bij bedrijven: mooie woorden, maar weinig daden. Door de uitstekende marketingstrategie weten ze het ook nog te verkopen. De motivatie om maatschappelijk verantwoord te ondernemen mag echter nooit zijn dat marketing goed kan scoren.
Je mag je bedrijf prima profileren rondom je MVO-beleid, maar het blijft hierbij wel belangrijk dat je ook doet wat je zegt. Om goed voor de wereld in de toekomst en voor je medewerkers te willen zijn.
Wat dit onderzoek dus goed laat zien, is dat de consument het belangrijk vindt dat bedrijven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen doen, maar dat het afgaand op bovenstaande informatie lijkt alsof de beoordeling daarvan met name gebaseerd wordt op hoe deze bedrijven erover communiceren.
Bij een MVO-beleid moet je er echter voor zorgen dat de organisatie daadwerkelijk doet wat er wordt gezegd, deze ook achter je staat en dat het intern gedragen wordt. Want alleen dan kan je écht maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Judith Kuijt is adviseur bij de Issuemakers
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!