PR-bureau in 2035: met een glansrol voor tech en the internet of things

Krijgen we straks vanzelf een seintje zodra de cijfers van een klant in het rood gaan? #20COM

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

[Column Marieke Verhaar-Fennis]

Stel je eens voor, het eerste robot pr-bureau dat zijn deuren opent. Een team dat bestaat uit pr-robots in plaats van pr-meisjes. Een persbericht schrijven gebeurt in een paar minuten. Werken kan dan echt dag en nacht en altijd in opperste concentratie. En door de enorme brij aan data kunnen de pr-robots gemakkelijk aanknopingspunten zien om onderwerpen aan de actualiteit te koppelen. Ik zie nog wel een uitdaging in het persoonlijk contact met journalisten, maar de vraag is of die tegen die tijd niet zijn vervangen door robotreporters. Er zijn immers al Amerikaanse media die het werk van journalisten laten overnemen door robots. Dus toekomstmuziek, of niet?

Lachen over persberichten versturen

Als ik ’s ochtends in de trein zit, vraag ik me wel eens af hoe de pr-wereld er over 20 jaar uitziet. Bij Coopr worden we allemaal gestimuleerd om na te denken over waar het vak over vijf jaar staat. Maar over twíntig jaar, dan ben ik 49! Ik ben veranderd, het vak hoogstwaarschijnlijk ook. Maar hoe? In welke mate? Zitten we dan aan de lunchtafel te lachen over hoe we nu persberichten versturen, zoals we nu grappen maken over het faxen van persberichten tien jaar geleden (heb ik van horen zeggen). Streamen we dan massaal het nieuws via Periscope en glimlachen we bij de gedachte dat het nieuws toen nog werd verspreid via landelijke dagbladen en het achtuurjournaal? Krijgen we het nieuws alleen nog maar online en gepersonaliseerd voorgeschoteld en staan we stil bij de laatste Nederlandse krant die vijf jaar daarvoor werd gedrukt? Prijken vloggers en digital influencers boven aan elke medialijst en moeten we de nieuwe generatie uitleggen wat journalisten zijn (of waren) en hoe nieuwsredacties werken (of werkten)? En wat te denken van bureaus… Bestaan pr-bureaus nog of zijn ze opgeslokt door marketingbureaus? Wat zal veranderen en wat blijft hetzelfde? Ik wil het weten, maar zoiets blijft koffiedik kijken.

Meer disciplines omarmen

Ik twijfel niet aan de levensvatbaarheid van pr. Het vak is springlevend en dat zal zo blijven. Ook onderzoek wijst uit dat pr de komende 20 jaar significant belangrijker wordt dan reclame en marketing. Bureaus van de toekomst zijn beter in staat om de complexe vraagstukken van klanten te tackelen dan concurrenten uit andere disciplines. De essentie van het pr-vak zal hetzelfde blijven. Ik verwacht echter wel dat we meer disciplines zullen omarmen, waardoor ons speelveld zal veranderen. Digital, social media, data, realtime marketing en content zullen zijn toegetreden tot de kern van de bureaus. De educatie die nu vaak nodig is om uit te leggen dat pr meer is dan mediarelaties, zal dan ook noodzaak zijn. We zullen continu lading moeten geven aan het begrip pr. Pr voor onze eigen business blijft belangrijk. Maar ik kijk ook reikhalzend uit naar de toenemende rol van technologie. Denk aan het Internet of Things. Nu nog een vaag begrip met relatief weinig praktische invulling in de communicatiebranche, tegen die tijd volledig ingeburgerd. Misschien zijn we als pr-bureau wel via internet gekoppeld aan de klant, en krijgen we automatisch een seintje als de bedrijfsresultaten in het rood dreigen te gaan, bij signalen van een hack of juist bij een recordaantal bestellingen. Daar kunnen we dan meteen op anticiperen.

Of we dat dan nog met een persbericht doen? Wie weet wel per drone.

Marieke Verhaar-Fennis (29) maakt deel uit van de Twintigersredactie van Communicatie Magazine november 2015. Zij is pr-adviseur bij Coopr.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie