Op het weblog van de Publieke Omroep gisteren een vraaggesprek met Fons van Westerloo, vandaag ontvouwt Cathy Spierenburg, net-coördinator jeugdsegment, haar plannen.
Een samenvatting:
De publieke omroep zal in ieder geval de kinderprogrammering flink aan moeten pakken om nog te kunnen passen in het multimediale leven van hun doelgroep.
Er moet meer samenhang en samenwerking komen. Want nu is het systeem, met alle submerkjes binnen de Publieke Omroep, te complex. En merchandising moet meer aandacht krijgen.
Spierenburg: 'Van tevoren moet duidelijk zijn hoe je de inhoud over de platformen verdeelt. Dus niet een tv-programma met toevallig een site erbij, maar samenhang tussen tv, internet en andere platforms. Zo houd je de inhoud levend. Wat je op zaterdag op tv doet, wordt doordeweeks 'the talk of the schoolplein' door aanvullende activiteiten op internet. Die activiteiten kun je vervolgens ondersteunen met spotjes. Kortom, het één versterkt het ander.'
Samenwerking dus. Z@pp en Z@ppelin krijgen een gezamenlijke portal, die naar de sites van individuele omroepen en programma's moet doorverwijzen. Die moeten weer hierop anticiperen. Een lastige klus.
Spierenburg: 'Nu zijn de omroepen nog teveel bezig met eigen portals. We moeten veel meer afstemmen, het aantal submerken moet naar beneden. Kinderen hebben geen boodschap aan ons complexe systeem.'
Spierenburg wil daarnaast de merchandise een extra push geven, maar ziet problemen zolang de afzonder-lijke omroepen hun materiaal daarvoor niet willen afstaan, omdat ze zich via het nieuwe materiaal minder kunnen profileren.
Concreet: De VPRO (wie anders...) is in ieder geval al voor de zondag bezig met een multimediaal concept. Spierenburg: 'En voor de zaterdag zijn verschillende omroepen bezig met een kinderprogramma waarbij de ouders kunnen meekijken. Gezellig samen op de bank, een beetje familiaal.'
Het gehele interview is hier te lezen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!