Overslaan en naar de inhoud gaan

Pieter Pot uitgeroepen tot duurzaamste ‘Initiatief van het Jaar’

De vakprijs van Sustainable Brand Index gaat naar de eerste online supermarkt die zijn producten in circulaire verpakkingen aanbiedt.
Pieter Pot - Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker
Pieter Pot - Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker
Pieter Pot - Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker
Pieter Pot - Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker

De winnaar van de verkiezing van het ‘Initiatief van het Jaar’ van Sustainable Brand Index, gaat dit jaar naar Pieter Pot. Dat is de eerste online supermarkt die zijn producten in circulaire verpakkingen aanbiedt: in glazen potten. Het initiatief daagt de status quo uit om boodschappen verpakkingsvrij beschikbaar te maken voor de massaconsument. De winnaar werd aangewezen nadat zes finalisten hun case hadden gepresenteerd. Naast Pieter Pot waren dat ‘bloemenbieb’ Reflower, Bring Back Friday van Ikea, Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen van Auping, Duurzaam Wonen van a.s.r. en Het helpende bord van Hak.

related partner content for mobile comes here

Ergernis

De vakjury, aangevoerd door Ewa Skotnicki (head of brand bij Fairphone), ziet dat Pieter Pot erin slaagt om de steeds groter wordende ergernis rondom verpakkingen om te zetten in een interessante business case. ‘Boodschappen doen zonder dat je verpakkingen koopt.’ Skotnicki: ‘Het concept is origineel en het tempo waarin wordt opgeschaald, is indrukwekkend. Bovenal maakt Pieter Pot verpakkingsvrije boodschappen licht en leuk.’

De jury is van mening dat de propositie makkelijk te begrijpen is, dankzij een zeer sterke branding en een klinkende naam. ‘Het verhaal achter Pieter Pot getuigt van visie en we zijn zeer onder de indruk van de drive en de ambities van Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt, de mannen achter Pieter Pot. Het idee om het merk op termijn ook te distribueren via die andere online super, Picnic, getuigt van strategisch inzicht. Mede daarom geloven we dat Pieter Pot mainstream kan worden.’

Helpende bord

De tweede plek is voor Het helpende bord van groente-brand Hak. Dat bord werd ontwikkeld op basis van wetenschappelijke inzichten en helpt kinderen meer groenten te eten. Een uitgebreid video-interview met Nicole Freid van Hak daarover is hier te bekijken. Skotnicki namens de jury: ‘Het is een inspirerend en uiterst innovatief initiatief dat een langdurige impact kan hebben. En bovenal is het met heel veel liefde en aandacht neergezet. We bewonderen de zorgvuldigheid waarmee Hak over zoveel aspecten heeft nagedacht. Het is een spannende en verrassende manier om kinderen meer groente te laten eten.’

Oude matrassen

Het brons was dit jaar voor de campagne van Auping: ‘Het verhaal van 1,5 miljoen matrassen.’ Voor dit spectaculaire initiatief werden talloze gebruikte matrassen met de hand beschilderd om ze vervolgens te gebruiken als frame in een animatie. Zo trok Auping op een impactvolle manier de aandacht voor recycling van matrassen én voor de ‘Auping Evolve’, volgens de fabrikant ’s werelds eerste circulaire matras. ‘Een indrukwekkend voorbeeld van een impactvolle launch van een volledig circulair product’, oordeelt de jury, ‘het getuigt van veel lef om je product helemaal opnieuw uit te vinden. Auping doet het!’

Eervolle vermelding

De duurzame bloemenbibliotheek Reflower (lees uitgebreid interview hier), staat voor ‘Flowers as a Service’. Bij Reflower kan je voor een bescheiden bedrag - vijf euro per week - een ravissante bos kunstbloemen lenen, hoewel initiatiefneemster Ellyne Bierman liever van ‘blijvende bloemen’ spreekt. Het alternatief voor verse bloemen daagt de bloemenindustrie uit om te verduurzamen. De jury: ‘Het is een enorm zware opgave om het taboe op kunstbloemen te doorbreken. Dat doet Reflower op een verfrissende wijze.’

De jury van de SBI Initiatief van het Jaar 2021 bestaat uit:

  • Ewa Skotnicki – Head of Brand Fairphone (voorzitter)
  • Leontine Gast – CEO The Terrace
  • Annemarije Tillema – Country Director SBI NL
  • Maurits Groen – Co-founder WakaWaka & Kipster
  • Sander Veenendaal – Founder Heldergroen
  • Roderick Mirande – Redacteur Adformatie

Dit zijn de criteria op basis waarvan de jury de nominaties beoordeelde

1.       Innovatie – Test het initiatief iets nieuws en/of daagt het bestaande normen binnen de branche waarin het opereert uit?

2.       Engagement – Creëert het initiatief consumentenbetrokkenheid en/of stimuleert het tot duurzamer gedrag?

3.       Impact – Heeft het initiatief het potentieel om blijvende positieve verandering teweeg te brengen?

4.       Creativiteit – Onderscheidt het initiatief zich door zijn creatieve uitvoering, bijvoorbeeld ontwerp, branding of communicatie?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in