Philips pioniert met internet-tv

Philips gaat advertenties verkopen op de online startpagina van Philips Net TV.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Philips Net TV is vanaf eind april in Nederland beschikbaar op alle nieuwe Ambilight toestellen. De nieuwe dienst belooft eenvoudige toegang tot internet op de tv zonder extra decoder, computer of abonnement. Hiertoe zijn de toestellen voorzien van een ingebouwde browser. Kopers van de nieuwe toestellen kunnen de internetdiensten gewoon met hun afstandsbediening raadplegen. Aan de internettoegang zitten geen beperkingen. In principe is iedere website met Net TVte bekijken. Daarnaast heeft Philips een voorselectie gemaakt van zo'n vijftig websites die zijn geoptimaliseerd voor grootformaat atscreen.

Het startscherm toont een aantal voorgeselecteerde websites. Na doorklikken komt de consument direct bij de service van de betreffende aanbieder. Naast het reguliere kabel tv-aanbod kan de consument ook online video's bekijken. Ook is het mogelijk om online foto's of video's uit te wisselen, bijvoorbeeld via Flickr Mijnalbum.nl. Nieuwsen weerberichten kunnen realtime geraadpleegd worden. Het oproepen van online informatie gebeurt met de, voor deze tv iets aangepaste, afstandbediening.

BANNERVERKOOP Internet-tv zal de grenzen tussen tv en internet verder doen vervagen. ‘Naast tv-kijken via de kabel, zul je zien dat de consument video gaat kijken via internet, met name video die anders niet op tv te zien is’, zegtRob Timmer, senior director Philips Net TV. Ook video on demand-diensten zijn in principe via Net TVdenkbaar. ‘Maar dat is in eerste instantie niet waar wij op focussen. Vanwege de kwaliteit. Om een hoge kwaliteit video via internet te kunnen bieden, zijn de verbindingen nog niet voldoende betrouwbaar.’

Naast een impuls op de verkoop van atscreens, voorziet Philips ook directe inkomsten uit Net TV. De toegang tot internet is gratis, inkomsten moeten onder meer komen uit adverteren. Rechtsboven in het start-scherm is ruimte beschikbaar voor een banner. Voor de verkoop heeft Philips een externe partij in de arm genomen. Wie de banners gaat verkopen, kan Timmer niet zeggen. ‘Maar het gaat het om een van de grootste online netwerken van Nederland.’Daarnaast genereert Philips inkomsten uit sponsored links. Dit is een selectie van aanbevolen diensten op de startpagina. Voor dit doel zijn de bovenste vier (van in totaal twintig posities) gereserveerd. Aanbieders dienen te betalen om hierin opgenomen te worden.

Overigens is de toegang tot het internet die wordt geboden via Net TVniet aan beperkingen gebonden. Volgens Timmer is dit ook het belangrijkste verschil met het aanbod van de kabelaars, die interactiviteit aanbieden binnen een gesloten omgeving. Weliswaar is er een standaard aanbod van diensten die zijn geoptimaliseerd voor Net TV, maar wie dat wil kan vanaf de startpagina het internet op.

FRAGMENTATIE Behalve Philips werken ook andere grote tv-fabrikanten aan convergentie van tv en internet. Samsung kiest een weg met widgets en Sony werkt aan een oplossing met onscreen RSS-feeds. Roeland Stekelenburg, hoofd nieuwe Media van de NOS, gaf eerder al aan zich zorgen te maken over het gebrek aan standaardisatie, waardoor de algemene acceptatie van internet op tv volgens hem nog jaren zal duren. Deloitte stelde in een rapport onlangs dat internet tv de verhoudingen in het medialandschap ink op zijn kop zet. Ivo Lochtman van UPC plaatst een kanttekening bij de verdere fragmentatie van de markt. ‘De vraag is of Nederland hier groot genoeg voor is.’

http://tinyurl.com/onderzoekDeloitte

PARTNERS

In Nederland werkt Philips Net TVsamen met de volgende contentaanbieders: ABN Amro.tv, AD, Bright.tv, Buienradar, Iens, MijnAlbum, OV9292, PhotoTV, PSV, Rabobank, Radio538, Sportwereld, TomTom, Tunin.fm, Voetbalprimeur en Weer.nl. Europese partners zijn verder YouTube, eBay, Meteogroep, Funspot en Netlog.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie