Amazon heeft alle producten met afbeeldingen van Zwarte Piet uit zijn assortiment gehaald. De opschoning volgt na publicatie op Adformatie.nl waaruit bleek dat Amazon talloze Zwarte Pieten-artikelen aanbood. Amazon lijkt daarmee het voorbeeld te volgen van Bol.com, dat per september alle producten met Zwarte Piet erop weert.
Klanten konden bij voor nog geen tientje een deurmat kopen met een angstaanjagende Zwarte Piet, die kinderen in de zak meeneemt. Ook waren een ‘sexy slip’ met Zwarte Pieten-hoofdjes erop verkrijgbaar en een Zwarte Piet-condoom, voorzien van de tekst; Hij komt, hij komt. Die artikelen zijn inmiddels niet meer te vinden in de webshop.
Waarom Amazon deze producten nu ineens heeft verwijderd, blijft onduidelijk. De webshop verwijst naar de voorwaarden voor externe verkopers. Daarin staat dat racistische producten niet mogen worden verkocht.
Pijnlijk gezien steunbetuigingen
De Zwarte Piet-producten in het assortiment van Amazon waren saillant: oprichter Jeff Bezos toonde zich openlijk solidair met de zwarte gemeenschap en de Black Lives Matters-beweging. Zo doneerde Amazon 27 miljoen euro aan organisaties die zich inzetten tegen racisme en Bezos verklaarde dat de ‘onbillijke en wrede behandeling van zwarte mensen’ moet stoppen. Ook plaatste hij de nodige steunverklaringen aan zwarte werknemers, klanten en partners.
Lees ook: Amazon strooit met antiracisme-slogans, maar heeft nog volop plaats voor Zwarte Piet
Alleen nog Piet, meer niet
Vorige week maakte Bol.com bekend dat het vanaf eind september geen Zwarte Piet-artikelen meer verkoopt. Ook de term Zwarte Piet wordt er niet meer gebruikt, voortaan is het alleen Piet. Verkooppartners hebben tot dan de tijd om te zorgen dat deze artikelen uit hun assortiment zijn gehaald. 'Daarna zullen we het zelf actief weren van ons platform.'
De webwinkel stelt dat iedereen bij Bol.com terecht moet kunnen en zich er welkom bij moet voelen. 'Je welkom voelen gaat niet samen met een assortiment dat aanzet tot discriminatie/haat en daardoor als kwetsend wordt ervaren.'
Ook Facebook besloot foto’s van zwarte pieten te verbannen. Roetveegpieten zijn daar nog wel welkom, net als bij Bol. Eerder deed Hema al alle verwijzingen naar Zwarte Piet de deur uit.
Lees ook: Zwarte Piet-voorvechters vluchten van Bol.com naar Coolblue, maar tevergeefs
Lees ook: Bol.com geeft een hoop tegengas aan boze klanten op Twitter
Lees ook: Bij Bol.com heet 'Zwarte Piet' vanaf nu 'Piet'
Van Nederlandse organisaties als Albert Heyn, Hema, Bol.com is het echter onbegrijpelijk dat ze toegeven aan de terreur van de Kick Out Zwarte Piet. Waarom nemen ze gekken als Akwasi, Sylvana of Afriyie uberhaupt serieus? Je lacht iemand toch recht in z'n gezicht uit als ie bang is voor een clown? Net zo gestoord als gekwetst te zijn door een zwarte piet? Er is niemand die in zwarte piet een neger ziet behalve die achterlijke gekkies van KOZP. (En dan ook nog de grap niet begrijpen van Johan Derksen terwijl ze hem zelf hebben ingekopt door te zeggen dat ze vinden dat ze op een zwarte piet lijken.)
Het gevaar is dat ze nog steeds niet tevreden zijn, na de stereotypen weg te halen, zijn er inmiddels al helemaal geen zwarte pieten meer over. Overal zag ik vorig jaar blanke pieten of hooguit een paar roetvegen. Ze zijn echter nog steeds niet tevreden. Waar houdt het op? Die beroepsslachtoffers zien overal racisme in, terwijl we in Nederland in het minst racistische land ter wereld wonen.
Bol.com en Coolblue zouden mijn waardering pas krijgen als ze hun rug recht hielden en de Nederlandse cultuur en de Nederlandse normen en waarden zouden beschermen. Maar helaas. Het lijkt erop dat deze organisaties zijn geïnfiltreerd door extreem linkse idioten.
En Wilders heeft bovendien groot gelijk dat je het niet kunt rijmen dat je een onschuldige, vrolijke, sympathieke zwarte piet gaat verbieden maar ondertussen boeken blijft verkopen rond extreem gewelddadige (terroristische) ideologieën zoals islam en antifa. Want hoe verklaar je dat je een onschuldig vrolijk boek met zwarte pieten verbied en ondertussen gewoon een haatboek als de koran verkoopt? Het is te bizar voor woorden hoe dom Bol.com en de rest is.
Ik wens Albert Heyn en Bol.com dasn ook dezelfde omzetdaling toe als Hema. Nadat Hema zwarte piet in de ban deed, van pasen een lentefeest maakte en genderneutrale kinderkleding ging verkopen, ging het heel snel heel bergafwaarts met Hema. Nu Albert Heyn de kerstdagen ook heeft vervangen voor winterfeest en ondertussen wel suikerfeest en ramadan reclame ging maken is de maat voor veel mensen vol. Ze zijn al veel te ver doorgeschoten en er komt een moment dat je klanten het niet meer pikken.