Het Amerikaanse bedrijf Upitch brengt een Tinder-achtige app op de markt speciaal voor het pitchen van verhalen bij journalisten. ‘We hebben de eenvoudige, elegante, anonieme aanpak van Tinder genomen, maar aangepast aan de behoeften van de PR-gemeenschap’, claimt het bedrijf.
Met de app kunnen organisaties en merken hun verhalen anoniem aanbieden. De journalisten krijgen die via de app gepresenteerd, en door te swipen kunnen ze aangeven of ze het verhaal interessant vinden of niet. Als dat wel zo is worden ze via de app in contact met de afzender gebracht.
Voorkeuren en filters
De journalisten kunnen filters aanbrengen en voorkeuren opgeven voor locatie of media opgeven. En zal een betaalde premium versie voor PR-gebruikers te zijn.
De tinder-app voor PR werd eerder dit jaar al aangekondigd door Upitch en Hunter Schwarz van The Washington Post maakte melding van de app via Twitter, met de zin *swipes left until thumb falls off*. Ofwel: geen enkele match.
Tekstuele variant
Of de app in Nederland beschikbaar komt is nog maar de vraag, en wellicht maakt dat ook niet uit. De PR-wereld heeft namelijk al een prima tekstuele variant in de vorm van een een korte zin. De journalist kan dan zelf beslissen of hij verder leest. Deze zogenoemde ‘kop’ is vaak te vinden boven persberichten.
*swipes left until thumb falls off* pic.twitter.com/GiyGqtS16i
— Hunter Schwarz (@hunterschwarz) 24 juni 2015