Nieuw: Optimel Control

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

introduceert , een zuiveldrankje dat ervoor zorgt dat je minder eet bij de volgende maaltijd.

De yoghurtdrank bevat emulsiebolletjes met de natuurlijke ingrediënten palmolie en haverolie, die ervoor zorgen dat het verzadigingseffect in het lichaam langer duurt dan normaal.

Volgens Campina is het geen wonderafslankmiddel maar moet het drankje helpen om het lichaamsgewicht op een natuurlijke manier in balans te houden.

Ik heb twee uur geleden een flesje gedronken. De yoghurt gaat pas na 4 uur werken, en zou dan dus moeten leiden tot het eten van een kleinere avondmaaltijd, gemiddeld zo'n 15 procent kleiner dan een normale maaltijd.

Dus om een uur of 6 weet ik meer...Ben benieuwd of het 'fysiologisch mechanisme inderdaad wordt getemperd', zoals de wetenschappers achter dit product beweren, of dat m'n ogen toch groter zijn dan de maag, zoals een Nederlands gezegde luidt.

Gezonde zuivel is een snelgroeiend en succesvol segment, dat nu zo'n 20 procent van het totale zuivelsegment beslaat. Optimel is hierin marktleider, met een aandeel van 75 procent aldus Bas van den Berg, directeur Campina Nederland (die ik op de persbijeenkomst binnen een kwartier drie flesjes zag leegdrinken vanwege de aanwezige fotografen). 'De combinatie van lekker en gezond is een succes. De meest recente trend: het toevoegen van gezonde ingrediënten. Daarnaast zijn veel consumenten ongerust over voedselveiligheid en die trend legt ook een relatie naar gezondheid', aldus van den Berg.

Op de flesjes Control komt dan ook het te staan, dat Campina onlangs introduceerde samen met Friesland Foods en Unilever.

Maar helpt het nu ook? Campina schermt met een flink aantal onderzoeken die op 1 na allemaal een positief resultaat geven. Daarnaast hebben 800 Duitse consumenten het product al gebruikt, en daarvan realiseerde 45 procent gewichtsverlies (let wel, Campina claimt dus niet een afvalproduct op de markt te brengen, het moet een steuntje in de rug geven en helpen je gewicht onder controle te houden).

Bij 55 procent helpt het drankje daar dan ook bij. 52 procent eet na het drinken minder tussendoor. En bij eenzelfde percentage vermindert ook het hongergevoel, aldus de onderzoekers.

Het segment gezonde zuivel richt zich in 40 procent van de gevallen op gewichtbeheersing. Van den Berg: 'We verwachten dat deze categorie de komende tien jaar enorm zal groeien.' Private labels zijn overigens nauwelijks (nog) vertegenwoordigd in dit segment. Alleen Albert Heijn bracht onlangs een gezonde yoghurt-drank op de markt.

Campina heeft nu zes merken in dit segment, te weten Milner, Valess, de die vanaf volgend jaar verkocht gaat worden, schoolmelk, Optimel en Vifit.

DSM levert de vetbolletjes (merknaam Fabuless). Het chemiebedrijf kocht hiervoor een paar maanden geleden het Zweedse bedrijf LTP (maar had al sinds 2003 een belang in het bedrijf).

Campina en DSM claimen met Control een nieuwe generatie zuiveldrank te hebben ontwikkeld, die maakt dat je minder gaat eten zonder dat je hoeft te diëten. De strategie van beide partijen: innovatieve producten ontwikkelen met een wetenschappelijk onderbouwde werking, comform EU-richtlijnen.
In de Volkskrant van afgelopen woensdag werd echter aan deze claim getwijfeld door een aantal collega-wetenschappers en het Voedingscentrum, die de claim maar magertjes onderbouwd vinden, de laatste twijfelt met name aan het langetermijneffect.

Campina en DSM reageren hier weer door te zeggen dat de bewijsvoering meerdere keren is aangetoond, en komen met een (nog niet gepubliceerd) onderzoek van de Universiteit van Maastricht, waaruit blijkt dat Fabuless juist op lange termijn helpt bij het op gewicht blijven na een dieet. Wim Sares, professor aan de Universiteit van Maastricht en onderzoeksleider: 'De schrijver van het onderzoek was minder goed geinfor-meerd.' Sares zegt verder: 'Een trend in gewichtsverlies is dat er steeds minder wordt gekeken naar het verminderen van vet en calorieën, maar naar manieren om minder te eten. Dat is nu voor het eerst geprobeerd met de ontwikkeling van dit product.'

Overigens zijn er in Italië en Portugal al een paar jaar vergelijkbare yoghurtdrankjes op de markt.

Marketingcommunicatie start vanaf januari, aan het begin van 'de afvalmaand'. Van den Berg: 'Vanaf dat moment is ook de instroom op orde, die vanaf volgende week start. Alle supermarkten zullen het drankje gaan verkopen.'

De campagne wordt ondersteund door televisie, print, outdoor, internet, en een actie waarbij ontevreden klanten na twee weken hun aankoopbedrag terug kunnen krijgen. Deze actie wordt ook gecommuniceerd op de verpakking.
Adviesprijs: 2,49 euro voor 4 flesjes.

1 dingetje: Campina kondigde in juli 2006 groot aan dat het bedrijf zich gaat richten op duurzaam ondernemen, en dat een groot deel van de koeien voortaan zal krijgen, gemaakt van duurzame soja.
Hoe zit het dan met Control, waarin niet zulke duurzame palmolie is verwerkt? Van den Berg: 'Zodra er groene palmolie op de markt komt, zullen we dat gaan verwerken, zo hebben we met DSM afgesproken.'
Maar op dit moment is dat nog niet het geval.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie