Nieuw: internetSOA's

Vandaag is de voorlichtingscampagne 'Internetseks, daar kun je goed ziek van zijn' gelanceerd. De makers van de campagne proberen jongeren tussen de 12 en 20 jaar bewuster te maken van de mogelijke risico's van internetseks.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De campagne wordt breed gedragen: Stichting Mijn Kind Online, , MTV Networks, , , , (waaronder Kaboem, CU2 en ), ,
en maken één front tegen ongewenste seksuele ervaringen van jongeren op internet. Ook (die de campagne heeft gefinancierd), en het KLPD werken mee.

In radiocommercials, een televisiespot en via filmpjes op de
wordt de doelgroep gewezen op figuurlijke 'seksueel overdraagbare aandoeningen' die je door seksuele intimidatie via internet op kunt lopen: internetSOA's.

Zo loop je een 'Gluiper' op als je in zee bent gegaan met iemand die zich als een ander heeft voorgedaan. 'Een Gluiper kan je vertrouwen in mensen schaden. Je gaat minder snel met nieuwe mensen chatten', aldus de site. De campagne reikt oplossingen en tips aan om dit soort problemen te voorkomen.

Stichting Mijn Kind Online liet de Rutgers Nisso Groep eerder onderzoek doen naar internetseks onder jongeren. De campagne is op basis van het onderzoek ontwikkeld.

Uit het onderzoek kwam onder andere naar voren dat de huidige generatie jongeren volop experimenteert op profielsites en in de MSN Messenger. Voor veel jongeren een positieve ontwikkeling, zo wordt in het onderzoek 'Seks is een game' geconcludeerd.

Meiden vinden seksuele verzoeken van jongens via internet doorgaans niet leuk, maar ze hebben er ook geen last van. Van de jongeren heeft 35 procent niettemin wel eens iets vervelends meegemaakt op seksueel gebied op internet. Vooral meiden tussen 12 en 14 jaar vinden het moeilijk hun grenzen aan te geven, vaak omdat ze nog niet goed weten wat hun grenzen zijn.

'De meeste jongeren kennen de regels van de romantische interactie tussen jongens en meiden, maar een deel is niet op de hoogte. Een groot deel weet bijvoorbeeld niet dat je webcambeelden als filmpje kunt opnemen en dat zo'n filmpje kan worden verspreid', zegt Remco Pijpers, campagnecoördinator van de Stichting Mijn Kind Online. 'Met deze campagne hopen we jongeren iets te leren en ze aan het denken te zetten over hun eigen seksuele grenzen op internet. En die van een ander. Een soort vrij-veilig-campagne, maar dan voor online.'

In de campagne staan vijf internetSOA's centraal: de Gluiper, Digitale Wratten, Schaammuis, Hebdertieten en Geilzucht. Ze worden op de internetsite uitgebreid omschreven.

De campagnelancering vond vandaag plaats in Hotel Arena in Amsterdam. Vanaf 6 juli starten de tv- en radiocommercials. De televisiecommercial wordt uitgezonden in STER-tijd op de Publieke Omroep en is ook te zien op The Box en TMF. De radiospotjes zijn te horen op FunX, 3FM en Radio 538.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie