Nielsen laat de oogballen links liggen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Opnieuw een stap voor het medium Internet op weg naar volwassenheid. Vandaag kondigt aan dat de websiteranglijsten op basis van pageviews binnenkort tot het verleden behoren, en dat uitsluitend nog zal worden gerapporteerd op basis van de hoeveelheid tijd die bezoekers doorbrengen op de gemeten websites.

Oogballenrapportage was het laatste overblijfsel van de dotcom-boom, die voor eeuwig de boekjes ingaat als het tijdperk van de overdreven aandacht voor bezoekersaantallen, een maatstaf die regelrecht is ontleend aan TV-uitzendingen maar voor websites veel minder betekenis heeft.

Helemaal verleden tijd zijn de oogballen niet. Nielsen blijft het meten (net zoals allang gemeten wordt op tijd en sessie-aantallen), en hun concurrenten zoals en het kortgeleden door overgenomen ook. Maar Nielsen is toonaangevend, en beslissing van het marketingmeetbedrijf om ze niet meer in de ranglijstjes op te nemen, is dan ook een mijlpaal in een belangrijke trend.

In een commentaar gaf marketingdirecteur Scott Ross aan dat Nielsens besluit met name wordt ingegeven door de opkomst van , waardoor gebruikers hun webpagina's niet meer hoeven te verversen, en door de snel groeiende populariteit van 'plakkerige' aktiviteiten zoals IM en streaming.

Aardig detail: door de maatregel komt in de Verenigde Staten AOL weer op 1 te staan. AOL was de keizer van het dotcom-tijdperk, door agressieve wervingscampagnes die indrukwekkende gebruikersaantallen opleverden. Een keizer zonder kleren, zo bleek al gauw en inmiddels waren ze afgegleden naar een smadelijke zesde plaats. Maar omdat instant messaging-minuten nu worden meegeteld, staat AOL in de Nielsenrangijst voor mei weer eerste met 25 miljard minuten, ruim voor runner-up Yahoo met 20 miljard minuten.

Verliezers zijn Google, van drie naar vijf omdat zoekers nu eenmaal niet lang blijven hangen, maar ook MySpace, die nog geen Ajax gebruikt en dus blijft aangewezen op verversingsgedrag van de gebruiker. Dat wordt dus even aanpoten, daar in Beverly Hills.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie