FMCG-gigant Nestlé (onder meer KitKat, Garden Gourmet en Nespresso), zegt dat het zijn plasticafval niet kwijt kan. Het concern heeft daarom zijn doelstellingen voor hergebruik van plastic naar beneden bijgesteld. In plaats van herbruikbare verpakkingen, zoals eerder was beloofd, wil Nestlé volgend jaar vooral plastic gebruiken dat ‘ontworpen is voor’ recycling. Dat betekent dat de te gebruiken verpakkingsmaterialen wel zoveel mogelijk recyclebaar moeten worden, maar dat de verpakkingsmaterialen zelf gewoon uit ‘virgin plastic’ (uit aardolie) gemaakt blijven worden.
Duizenden tonnen
Het verschil komt neer op 280.000 ton extra niet-recyclebaar plasticafval per jaar. Dat weegt evenveel als dertig Eiffeltorens of 1400 Vrijheidsbeelden. Nestlé zegt ‘op de lange termijn’ nog steeds te streven naar volledig herbruikbare verpakkingen, maar door ‘knelpunten in de infrastructuur’ is dit in 2025 niet langer haalbaar.
Nestlé: Nee, hoor, targets 2025 blijven onveranderd
Nestlé geeft in een reactie aan Adformatie een heel andere lezing van wat er aan de hand. Het concern stelt dat hoewel de doelstellingen sinds 2020 anders worden verwoord, de targets voor 2025 onveranderd blijven. Nestlé: 'Om meer transparantie te bieden, is sinds 2020 een nieuw kengetal toegevoegd, wat nauwkeuriger rapporteren mogelijk maakt. We rapporteren namelijk ook over het percentage verpakkingen dat is "ontworpen voor recycling", een vereiste voor het daadwerkelijk recyclen van verpakkingen. Dit betekent dat we nu onderscheid maken tussen verpakkingen die ontworpen zijn voor recycling en verpakkingen die daadwerkelijk gerecycled worden, om transparantie te bevorderen.'
Met het toevoegen van de term 'design voor recycling', zegt Nestlé onderscheid te willen maken tussen wat binnen en buiten haar invloedsfeer ligt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!