Het is de tweede keer op rijd dat Mud Jeans op Black Friday de webshop sluit, in plaats van mee te gaan in het aanbiedingencircus. Het jeansmerk heeft de dag omgedoopt in Blue Friday. Tijdens deze dag vraagt Mud Jeans eigen klanten en andere merken om verantwoordelijkheid te nemen voor eigen afval. Via een livestream worden wel vintage spijkerbroeken verkocht.
In 2019 maakte Mud Jeans ook al eens een statement door de prijzen op Black Friday juist te verhogen in plaats van te verlagen. Volgens Mud Jeans kan de mode-industrie een belangrijke rol spelen in de strijd tegen het klimaatprobleem. Het is een circulair jeansmerk en vraagt iedere klant zijn oude jeans terug te sturen zodra deze versleten zijn.
Op Black Friday verkoopt Mud Jeans de tweedehands broeken voor 29 euro. Via een chat wordt persoonlijk stijladvies gegeven. Per jeans wordt een boom hersteld samen met Justdiggit.
Oprichter Bert van Son vindt Black Friday niet meer van deze tijd. ‘We zouden als producent allemaal verantwoordelijkheid moeten nemen om ons eigen afval op te ruimen en er weer iets moois van te maken. Lange rijen voor winkels, verkooprecords, terwijl we allemaal weten dat overconsumptie een van de redenen is voor opwarming van de aarde. Het IPCC-rapport heeft duidelijk gemaakt dat we hier vroeg of laat allemaal mee te maken zullen krijgen.’
Mud Jeans is niet het enige modemerk dat de koopjesvrijdag aangrijpt voor een klimaatstatement: in 2011 kwam Patagonia met de inmiddels legendarische ‘Do not buy this jacket’-advertentie. Ook gaf het bedrijf al eens de complete Black Friday-omzet weg aan milieu-organisaties.
De organisatie Trees for All brengt retailers bij elkaar voor ‘Green Friday’ en roept consumenten op om vooral bewuste aankopen te doen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!