Ministers voeren veel te weinig uit voor Oekraine-campagne

Bewindspersonen moeten verplicht tweets en selfies rondsturen

Ministers en staatssecretarissen doen veel te weinig voor de campagne voor het Oekraïne-referendum. Alle bewindspersonen moeten de komende week verplicht twitteren, instagrammen en op Facebook schrijven over het Oekraïne-referendum om mensen te overtuigen &;ja&; te stemmen.

Dat dat zich baseert op een uitgelekte email tussen het campagneteam en het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Meer nodig

Slechts een klein deel van het Kabinet spreekt de komende weken met media over het referendum: premier Rutte en de ministers Koenders, Ploumen, Asscher, Dijsselbloem, Hennis en Kamp. Alle andere ministers en staatssecretarissen laten het afweten en hun wordt nu dringend verzocht zich actiever te mengen in de mediastrijd.  

‘Er zijn nog een paar bewindspersonen die weinig tot niets doen. In die laatste dagen’. Er is meer nodig, aldus het campagneteam, ‘met name kranten op zaterdag 2 april, en televisie 4+5 april. Dus ben je bezig met interviews, probeer op deze data te mikken.’ 

Geen zin in

De ministers lijken weinig zin te hebben om campagne te voeren. Voor een paar programma’s zijn zelfs nog geen ministers gevonden die willen opdraven. Het campagneteam: ‘Daarnaast heb ik twee verzoeken open: Goedemorgen NL op 4 april en Stand.nl op 5 april, waarvoor ik nog niemand gevonden heb. Wie wil?’

Referendum-post

De campagnestrategie voor het referendumnaar RTL Nieuws, dat nu ook de hand heeft weten te leggen op de sociale-mediastrategie van de komende weken.

De RVD en het Buitenlandse Zaken willen dat alle ministeries de komende week verplicht twitteren over het Oekraïne-referendum. ‘Donderdag in de ministerraad is er over social media gesproken, waar onder meer is afgesproken dat alle bewindslieden/departementen elke dag een referendum-post doen’.

Stemfie

Ook wordt van alle ministers gevraagd om zich aan te melden bij een Thunderclap-campagne. &;Thunderclap is een platform waar via verschillende socialemedia-accounts één boodschap massaal kan worden verspreid zodat deze online impact heeft. Uw medewerking hieraan wordt bij voorbaat gewaardeerd&;, aldus de e-mail. 

Ook moeten de ministers moeten op 6 april een selfie maken in het stemhokje en die via Twitter, Instagram en Facebook verspreiden.

Zie het socialemedia-plan:

Foto: Terwijl Geen Peil in de persoon van Jan Roos flink campagne voert, laten de ministers het afweten. ANP, Remko de Waal

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie