In 2012 startte McDonald's met een pilot van de Happy Readers-campagne, waaruit bleek dat negen van de tien ondervraagde ouders graag meer boekpromotie van McDonald's zouden willen zien. De campagne, Happy Readers, begon in januari 2013.
Bedoeling was om tegen het einde van 2014 15 miljoen boeken te hebben gedistribueerd, maar dat zijn er 22 miljoen geworden, zo meldt MarketingMagazine.
Uit onderzoek bleek dat een derde van de Britse kinderen geen boeken heeft, de helft van de ondervraagde kinderen vindt lezen niet leuk. Daar wilde McDonald’s wat aan doen. Daarnaast gebruikt McDonald’s de campagne om het imago bij ouders te verbeteren.
De fastfoodketen werkt samen met The National Literary Trust (organisatie voor leesbevordering), boekwinkelketen WH Smith en e-bookreadermerk Kobo.
McDonald’s geeft vouchers weg ten waarde van één pond, die ingeruild kunnen worden voor boeken, fictie en non-fictie, gewone en e-books.
De senior vice president of marketing van McDonald’s in Groot-Brittannië, Alistair Macrow, geeft aan dat het een succes is en McDonald’s zal doorgaan met deze langetermijncampagne.
In Nederland liep de actie met e-books.