Sit back and listen
‘Live gaan’ is de toekomst, en Facebook speelt daar goed op in. Het begon allemaal met ‘gewone’ filmpjes en vorige week werd het uitgebreid met de functie om Live 360 video’s te posten. Nu komen ze met een andere variant, Live Audio. Facebook heeft gezien dat er veel vraag is naar verschillende formats voor Live Streaming, met name alleen met geluid. Denk aan luisterboeken en interviews. Ogen dicht en luisteren, heerlijk!
Een groot voordeel van Live Audio is dat je je niet druk hoeft te maken over wat je gaat laten zien en of het beeld wel past bij het verhaal dat je wilt overbrengen. Een simpele afbeelding is genoeg. Je kan de woorden het werk laten doen. Ook is dit gunstig voor gebruikers die even een slechte internetverbinding hebben. Omdat je geen video meer hoeft te streamen, kan je de Live Audio’s veel makkelijker beluisteren buiten het bereik van wifi. Ben je helemaal klaar met je Spotify lijst in de trein, dan heb je nu een alternatief!
Naast Live Audio blijft Facebook ook de Live Video’s promoten. In Amerika zijn ze bezig met een nieuwe functie om meer gebruikers te ‘dwingen’ live video’s te kijken. Wanneer een vriend of pagina die je volgt een Live Video streamt, krijg je een pop-up van de video rechts onderin je Facebook app. Als je daar geen zin in hebt, kan je het filmpje gewoon wegswipen.. Slim, het nieuwsgierige aagje in jezelf zal het vast wel even bekijken.
Voeg jij even die andere 35 toe?
Wat is je Skype-account? Zullen we Facetimen? Kom ook even In The House? Er zijn genoeg apps waarbij je met elkaar kan videochatten. Het kan ook al via Facebook. Maar in de Messenger App kan je nu vrienden kiezen en een groepschat beginnen. Superhandig, maar waarom zouden we opeens allemaal gaan videochatten via Facebook Messenger?
Het grote verschil zit hem in het aantal mensen waarmee je kan chatten, dit kan namelijk met 50 vrienden tegelijk. Ja, dat lees je goed, 50! Dat is in ieder geval nieuw, we’ll give you that Facebook. Maar in welke situatie zo’n soort gesprek kan voorkomen is ons nog een beetje onduidelijk. Wij zien een digitaal kippenhok voor ons, maar wie weet. It might come in handy someday!
More Facebook fun!
Facebook’s Audio Live en Group Video Chat in Messenger zijn de grote klappers waar ze 2016 mee gaan afsluiten. Maar dat betekent niet dat er geen kleine updates zijn waar we van kunnen gaan genieten. Zo hebben ze een Snapchat-like camera functie toegevoegd aan Messenger en kan je je statusupdates een kleurtje geven.
Dat Facebook een functie uitbrengt dat op Snapchat lijkt, is niks nieuws. We weten allemaal maar al te goed hoezeer Zuckerberg baalt van het succes van Snapchat en het wil overtreffen. Met de nieuwe camerafunctie kan je 3D maskers en stickers toevoegen aan foto’s en zelfs je eigen tekst personaliseren. Dat is de extra umph die Facebook zelf heeft bedacht! Ook het kleurtje geven aan statusupdate is een ideetje van eigen makelij. Het is bedoeld om persoonlijke berichten van Facebookgebruikers te laten poppen op de tijdlijn. Wij zien een warboel van regenboogkleuren, maar gezellig is het wel!
Insta-awesome
Instagram kan natuurlijk niet achterblijven na alle nieuwe updates van Facebook. Daarom rollen ze weer een paar nieuwe snufjes uit!
Vanaf nu kun je stickers plakken in je Story. Wanneer je een foto hebt genomen, krijg je rechts onderin een nieuwe button om ze toe te voegen. De stickers bestaan uit ‘gewone’, 'locatie' en 'weer' stickers (en voor nu exclusieve Holiday Stickers). Wanneer je een locatie sticker toevoegt aan je story kunnen je vrienden erop klikken en meer te weten komen over die specifieke locatie. Handig als je eigenlijk geen idee hebt of je vriend of vriendin aan het skiën is in Frankrijk, Zwitserland of Oostenrijk!
Ook kan je nu Hands-Free video’s opnemen. Je hoeft de filmknop niet meer ingedrukt te houden. Weg met die lamme duim! Zonder grappen, het is best handig. Je kan veel makkelijker filmen zonder dat je telefoon uit je hand valt.
Als laatste hebben ze bij Instagram een bookmark knop toegevoegd. Als je toffe schoenen of een grappig filmpje langs ziet komen kan je die met één druk op de knop bewaren. De foto’s zijn alleen zichtbaar voor jezelf en de gebruiker van de foto kan niet zien dat jij het hebt opgeslagen. Het is een beetje à la Pinterest, zonder dat je het deelt. Maar wie weet? Misschien komt dat wel bij de volgende update!
FYI
Het is niet veel, maar Twitter heeft deze week ook een kleine verandering ondergaan. Ze zijn nieuwe icoontjes van de Retweet en Reactie buttons aan het testen. Nieuw jaar, nieuw design, dachten ze bij Twitter. Het is even wennen maar er zit een goede reden achter. De Retweet button symboliseert meer ‘sharen’ omdat het binnen je eigen kring (cirkel) wordt gedeeld. De Reactie button is nu een spraakwolkje. Het geeft aan dat het meer interactie betreft dan een reactie. Kleine details zijn ook belangrijk!
Dit was dan weer de #lekkersociaal van deze week. Ga je met de kerst op vakantie? Dan wensen we je veel plezier! Deel je locatie in Facebook Messenger en Video Chat met al je vrienden die nog lekker thuis zitten. Met zoveel mensen in een groepchats kan je wel vijf kerstdiners te gelijk meepakken!
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!