Let’s be friends
Zit jij nog op Tinder om te daten en nieuwe vrienden te zoeken? Super ouderwets! Facebook zet weer een stapje in de richting van alles kunnend platform met de uitrol van de ‘Discover People’ functie op mobile. Doel? Jep, het ontdekken van nieuwe vrienden en mogelijk zelfs een nieuwe lover (of lovers, wat je verkiest). Ook zou de functie kunnen bijdragen aan netwerken (hebben we daar niet allemaal een ander profiel voor?).
Het sociale netwerk geeft aan dat het te vaak lastig is om nieuwe mensen te leren kennen, bijvoorbeeld als je verhuist, een nieuwe baan krijgt of naar een event wilt gaan. Discover People helpt je een handje omdat je direct ziet met welke mensen je dingen gemeen hebt en wie dus most likely je nieuwe bestie kan worden.
Nu zien we je denken ‘hoe dan, waar dan?’. Als jij een van de lucky few bent waar de functie al beschikbaar is, dan moet je snel kijken in je navigatie en naar beneden scrollen (verkennen). Vervolgens kun je jezelf voorstellen en je profiel updaten (want ja, die bio die je vier jaar geleden schreef is waarschijnlijk niet helemaal accuraat meer). Vervolgens kan je op zoek gaan, scrollen door lijsten met mensen die naar events gaan, in je stad wonen of voor dezelfde werkgever werken en start messaging away (hallo geheime relaties in het kopieerhok).
Beter een goed gejat verhaal…
Het is alweer 25 weken geleden dat Instagram z’n services uitbreidde met Instagram Stories, de kloon van Snapchat Stories. Beter goed gejat dan slecht verzonnen ging in dit geval niet op, want inmiddels zijn er vanuit verschillende bronnen cijfers naar buiten gekomen waaruit blijkt dat Snapchat z’n verhaaltjes flink ziet dalen. Het zou gaan om een daling tussen de 15 en 40%. Instagram Stories daarentegen lijkt erg rapido te groeien. En niet alleen het gebruik van Snapchat Stories daalt, ook het aantal downloads van de app zelf zakt in de ranking.
Wat aan deze daling bijgedragen zou kunnen hebben is dat Snapchat in oktober zijn ‘Auto-Advance’ functie geschrapt heeft. Deze feature zorgde ervoor dat gebruikers alle stories in hun lijst achter elkaar te zien kregen (een soort infinity scroll voor video). Nu moeten gebruikers zelf selecteren welke story ze willen zien. Bij Instagram worden nog wel alle stories achter elkaar afgespeeld, zodat je slecht één keer op de knop hoeft te drukken om eindeloos vermaakt te worden.
Vrij vervelend voor Snap Inc, dat binnenkort naar de beurs wil gaan. Deze daling zou mogelijk een bedreiging kunnen vormen voor het IPO (Initial Public Offering). Hoe dit zich verder gaat ontwikkelen? We don’t know, maar we zitten erboven op!
Social Media Power
Een weekje geen Trump nieuws? Zou dat even leuk zijn. Helaas, dat is voorlopig een grote illusie. Maar voor de Trump-haters en de social media lovers onder ons is het zeker boeiend om te zien, horen en lezen dat de kracht van social media nogmaals getoond is.
Sinds de inauguratie (en zeker na zijn immigrantenban) zijn er talloze protesten geweest (met name in de VS) die razendsnel opgezet waren via social media. En als je niet geactiveerd werd door de oproepjes via Twitter, dan werd je er wel mee geconfronteerd via foto’s op Instagram. En laten die nou net de hele wereld over gaan. Er zit geen echte organisatie achter deze flashprotesten, maar dankzij de sociale kanalen hoeft maar één iemand op te roepen tot protest, en de rest zal binnen no time volgen.
Resultaat? Trump wordt in de media overschaduwd door zijn tegenstanders, en laat dat nou net zijn Kryptonite zijn. Daarnaast is de aversie tegen Trump pijnlijk duidelijk, for the whole world to see. Zal deze tegenstand, empowered door de sociale netwerken, uiteindelijk de nieuwe president van de US onderuit halen?
Momenten ontdekken op Twitter
De blauwe vogeltjes bij Twitter hebben ook weer iets nieuws bedacht. Hoe lang is het geleden dat Twitter Moments geïntroduceerd werd in ons land? Not that long ago, maar goed, het onderdeel zal nu soort van plaats maken voor een nieuwe tab: Explore (de orginaliteit in naamgeving hebben ze opgegeven daar). Onder deze functie zal Moments blijven voortbestaan, maar je vindt er ook trends, live video’s en zoekresultaten. Net als jouw shampoo: lekker alles-in-één. Doel van deze samenvoeging van functies is dan ook om ons leven makkelijker te maken.
Lekker door blijven ontwikkelen, Twitter.
Dit was weer de #lekkersociaal van deze week. Gaan jullie nog flashprotesteren dit weekend? Wellicht kun je medestanders vinden in de Discover People sectie van Facebook.
Deze bijdrage is geschreven door Blauw Gras. Wij zijn een creative content agency met een voorliefde voor social media. Wij zijn content creatieven in de digitale wereld. In een notendop; we creëren, produceren en distribueren content vanuit onze thuishaven aan het Amsterdamse IJ.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!