Woordvoerder Jos Steedouder van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie is niet te benijden. Niet alleen is zijn baas de verkeersofficier Koos Spee op een tamelijk prekerige manier bezig met een beschavingsoffensief in het verkeer waardoor honderdduizenden Nederlanders vooral acceptgirokaarten krijgen voor een kilometer of 3 te hard rijden en daarnaast is de publieke opinie ook nog eens de mening toegedaan dat de snelheidsboetes geen ander doel dienen dan iedere andere willekeurige belasting. Goed voor de schatkist, maar ook een dagelijkse bron van irritatie tussen de burgers en de overheid. Vandaag maakt de De Telegraaf melding van nieuwe digitale flitspalen die aan de lopende band bonnen uitspugen. Hierr. Een lastig verhaal om uit te leggen, maar niet voor de hulptroepen van Koos Spee. ‘Het is juist goed. U krijgt snel een bon en weet dus waar de actieve paal staat.’ Hoe heet zoiets? Van een drol een gebakje maken? Justitiepropaganda naar oude Sovjetmaatstaven?
Vooropgesteld. De aanpak van Koos Spee is niet alleen maar irritatiefactor 10. Nederland staat hoog op de Europese lijstjes van verkeersveilige landen en er vallen minder verkeersslachtoffers. Alleen glimlachen deskundigen nog wel eens als de aimabele Spee voor de zoveelste keer probeert uit te leggen dat die acceptgirokaart van een paar tientjes voor drie kilometer te hard rijden mede de oorzaak is van onze verbeterende verkeersveiligheid. Dan zou Spee zijn flitscamera’s vooral binnen de bebouwde kom en in woonwijken moeten plaatsen. In de nachtelijke uren in de polder bij Luttelgeest in de Noordoostpolder op de A6 geflitst worden voor een paar kilometer te hard is volstrekt zinloos. De burger weet dat. Wijst naar zijn voorhoofd en kijkt naar ‘Den Haag’. Daar zullen ze wel gek geworden zijn.
Opeenvolgende ministers van Justitie hebben het geld gewoon gebruikt om gaten in de begroting te dichten om bijvoorbeeld het Huis van Bewaring in Heerhugowaard van een likje verf te voorzien. Zoiets. Niet voor niets zien deskundigen maar weinig in het financieel leegpersen van kleine verkeersovertreders met al of niet digitale flitspalen, En volgens een onderzoek van de Katholieke Universiteit in Leuven heeft een dergelijke aanpak weinig zin. 'Meer politiecontroles verhogen alleen de externe druk om de verkeersregels te volgen', staat in de studie. 'De kans is groot dat weggebruikers opnieuw gaan zondigen zodra de controles wegvallen.'
Met andere woorden: de voet gaat na de flitspaal weer op het gaspedaal. Moeten we dan in plaats van prekerige propaganda van de dienaren van Spee de acceptgiro’s uit Leeuwarden maar niet gewoon snelheidstaks gaan noemen? Zo ziet de kiezer in het land het en maakt de overheid weer een stukje geloofwaardiger. Het lijkt me in ieder geval zuivere communicatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!