Koffiedik Kijken 2013: wat heeft dit jaar in petto?

Wat kunnen we van het komende jaar verwachten? Vijf visionairs voorspelden donderdag tijdens Koffiedik Kijken, het jaarlijkse nieuwjaarsevenement van IAA en Adformatie in Amsterdam, de trends op het gebied van marketingcommunicatie en de wereld er omheen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

‘Sinds de val van Lehman Brothers houden we de hand op de knip’, Simon Neefjes, ceo van TBWA\Nederland en Reclameman van het jaar, begint met een somber beeld. Maar al snel draait hij het om. ‘2013 wordt een absoluut topjaar. De vraag naar media- en reclamebureaus houdt niet op. Primetime, achterpagina’s en page takeovers worden onbetaalbaar. Bedrijven zullen bij de reclamebureaus gaan pitchen waarom zij de leukste klant zijn.’ Neefjes gniffelt zelf sarcastisch bij de gedachte hieraan. Klinkt allemaal mooi, vindt moderator Astrid Prummel (Adformatie), maar was Neefjes niet de eerste die de term crisis verving door ‘permanente staat van zijn’? Klopt, geeft de reclameman toe, en volgens hem zijn we ook nog helemaal niet klaar voor een opleving: ‘we hebben niets van de crisis geleerd’. Zijn afsluitende boodschap is dan ook: ‘niet klagen, maar aanpassen.’

Content beschermen
NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch dekt zich bij voorbaat in en speelt af en toe wel erg op veilig (de wereld wordt warmer, de mensen dikker). Gelukkig neemt hij zichzelf niet te serieus en toont hij NRC-koppen uit 2012 die ook veel weg hadden van koffiedik kijken (‘SP wordt groter dan PvdA’; ‘Formatie zou wel eens lang kunnen duren’). Volgens hem zal Den Haag dit jaar veel spanningen kennen, maar houdt het kabinet het wel vol. In de EU ontstaat een tweedeling vóór en tegen, maar geen enkel land verlaat de euro. En is dat het hoofd van Willem-Alexander dat daar in het koffiekopje als koning verschijnt? Integriteit van bestuurders, bedrijven en toezichthouders zal volgens Vandermeersch meer op de agenda worden gezet en slechte kranten zullen wellicht verdwijnen, maar goede gaan hun content beter beschermen. Ten slotte is zijn streven voor 2013 dat ‘grote bedrijven bang moeten zijn om NRC open te slaan.’

’Mensen verdwijnen in de Cloud’
‘Ik vind het een eer om te mogen spreken op het vijfjarig jubileum van de crisis’, geint Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland. Volgens hem schrijven artsen straks apps voor in plaats van medicijnen, stappen mensen massaal over op een virtuele munt, en worden ze zich meer bewust van hun digitale veiligheid na het ‘opgaan’ van mensen in de Cloud. Hyves zal verdwijnen, Google koopt Pinterest en de detailhandel kan de strijd met webwinkels niet aan. Maar waar Van Heukelom zich vooral boos om maakt is de Nederlandse e-governance. ‘Welk ICT-project Nederland ook vastpakt, het gaat magistraal fout’, meent hij. ‘Wat is de oplossing?’, informeert moderator Prummel. ‘Minder praten en meer doen, zoals bijvoorbeeld in Groot-Brittannië’, tipt Van Heukelom.

Positief tegengeluid
Oud-CDA-spindoctor Jack de Vries, nu strategy director voor Hill and Knowlton, voelt zich op zijn gemak in de kerk die het decor is van de bijeenkomst. De Vries waarschuwt voor de mediacratie waarin de macht van media ‘enorm groot’ is, maar vaak de ‘diepgang van een surfplank’ heeft. ‘De politiek en de media veranderen hierin niet, dus de uitdaging ligt bij communicatieprofessionals’, drukt hij het publiek op het hart. De Vries hoopt op een trend van reclames die een positief tegengeluid laten horen. Wel vraagt hij zich af of we er beter van worden als we alles weten. Volgens De Vries is het belangrijker hoe we met fouten omgaan dan dat alles transparant is. ‘Zeg dan eens eerlijk, was die Eerlijk Helder Henk campagne een grove blunder, of een slimme zet om Buma op die plek te krijgen?’, wil Prummel weten. ‘Een blunder’, geeft De Vries toe, ‘ze hadden ons niet bij elkaar moeten zetten. Zeg nou zelf, twee mannen met jongere vriendinnen…’

Tahrirplein in Nederland
‘2013 wordt een catastrofaal jaar voor grote bedrijven’, voorspelt Salem Samhoud. ‘Als je geen waarde toevoegt, ben je weg. Zo’n dertig tot veertig procent van de accountmanagers in de reclame-industrie zal hun baan verliezen.’ Ook valt volgens Samhoud Rabobank van zijn voetstuk, groeien Heineken, Unilever en Philips en komt PostNL in de penarie. Samhoud voorspelt bovendien in Nederland een verzet als op het Egyptische Tahrirplein. ‘Als je jongeren hun dromen ontneemt, komen ze - gelukkig - in verzet.’ De oplossing ligt volgens hem in het investeren in de jeugd. Ten slotte hoopt hij dat iedereen in 2013 veel goeds voor anderen zal doen. ‘Hoe wil je een betere wereld bereiken met een tweesterrenrestaurant?’ vraagt Prummel na Samhouds blik in de glazen bol. ‘Daar ontwikkelen we gastronomie die naar de massa kan, zoals een hamburger gemaakt van tomaat, is Samhouds uitleg. ‘Zo kan rijkdom armoede helpen bestrijden.’ Helaas zijn de innovatieve burgers niet aanwezig op de borrel.

Gouden Koffiekopje
Het Gouden Koffiekopje gaat naar Dick Molman, ceo van Sanoma Nederland. Ruim twintig van zijn dertig voorspellingen voor 2012 waren uitgekomen, had hij zelf nageteld. Voor deze editie voorspelt hij Peter Vandermeersch als winnaar.

Zie hier .
Foto: Chris van Houts

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie