Knowledge Graph maakt ons duurzaam

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige week werd bekend dat Google de dienst Knowledge Graph integreert binnen de zoekresultaten. Met deze dienst wordt aanvullende informatie getoond over het zoekwoord binnen de resultaten. Wordt er bijvoorbeeld op' bier' gezocht in Google, dan zal nog boven de vouw (de zichtbare pagina zonder te scrollen) een informatieve tekst verschijnen over bier. Gevolg is dat meer resultaten onder de vouw verschijnen, waardoor de kans afneemt dat de bezoeker nog op een van deze websites klikt. Een nachtmerrie voor bedrijven, aangezien bezoekers wellicht voldoende informatie hebben aan Knowledge Graph en niet meer een andere website bezoeken.

Stel dat iemand op tuinmeubelen zoekt. In het verleden waren er alleen links naar websites zichtbaar, waardoor het aannemelijk was dat iemand naar een website van een bedrijf ging om meer informatie te vinden over tuinmeubelen. Het was wellicht geen doel om daadwerkelijk wat te bestellen, maar wanneer men eenmaal op de website was, werd deze kans wel groter. Met wil Google een onderscheid maken in bezoekers die geïnteresseerd zijn in informatie of in commercie.

Gevolg is dat bedrijven een deel van de organische resultaten naar beneden ziet verschuiven, aangezien Google ruimte heeft gereserveerd voor de informatieve sectie. De hoogste resultaten binnen Google worden nog belangrijker en met een toenemend aantal webwinkels is het voor bedrijven moeilijk geworden om een dergelijke hoge positie te behalen. Voor een groot gedeelte van de websites is het ook niet mogelijk om winst te halen uit Google Adwords, aangezien het aantal kliks, waarvoor men betaalt, hoger uitvallen dan de daadwerkelijke conversie. Om vindbaar te blijven is het noodzakelijk om een degelijke online marketingcampagne uit te voeren.

Maar voor veel bedrijven valt er nog veel winst te behalen op de eigen website. Omdat veelal dezelfde producten worden aangeboden, die onderling maar weinig verschillen, zullen webwinkels eigen diensten moeten aanbieden die voordelen bieden voor de consument.
Dit zou bijvoorbeeld kunnen door een bestelling nog dezelfde dag te ontvangen als klant, of als bedrijf het aanbieden van gratis verzendingen boven een bepaald bedrag. Daarnaast kan met een keurmerk een zekere betrouwbaarheid worden uitgestraald. Ook kan er worden ingespeeld op de perceptie van de consument. Bijvoorbeeld door de consument te overtuigen dat de aankoop duurzaamheid met zich meebrengt. Denk bijvoorbeeld aan de verantwoordelijkheid die bedrijven nemen over de productieketen. Lokale boeren worden ondersteund en maatschappelijke projecten worden gestart met als doel de arbeidsomstandigheden in ontwikkelingslanden te verbeteren.

Een niet onverstandige keuze is het aangaan van een partnership. Zo is het bekende webwarenhuis onlangs een unieke partnership aangegaan met Packmee, een organisatie die kleding inzamelt. Wanneer een bestelling wordt ontvangen dan wordt de mogelijkheid geboden om de lege verpakking te vullen met overbodige kleding. Vervolgens zal Packmee vijftig procent van de totale opbrengsten schenken aan goede doelen. Daarmee wordt de consument bewustgemaakt van de gevolgen die een aankoop kan hebben. Net als in de supermarkt, wanneer men de keuze heeft uit een stuk vlees met of zonder een .

Hoewel het voor consumenten die online bestellen een afweging lijkt om voor de beste prijs-kwaliteitverhouding te kiezen, zal duurzaamheid op de lange termijn steeds belangrijker worden. Of we nu willen of niet, duurzaamheid wordt ons (gelukkig) opgedrongen, omdat bedrijven nu eenmaal zich moeten onderscheiden. Zeker wanneer webwinkels de consument kunnen overtuigen dat men direct van meerwaarde is voor een duurzame samenleving. Naar mijn mening hoeven we ons geen zorgen te maken en zorgt de toenemende concurrentie voor meer aandacht voor een duurzame samenleving. En voor bedrijven geldt dat met dergelijke initiatieven goed geconcurreerd kan worden. Bedrijven moeten zich nu eenmaal onderscheiden. Op deze wijze kunnen bedrijven een duurzaam klantenbestand bewerkstelligen. Wat kan ons dan nog Google Knowledge Graph schelen?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie