Om millennials te bereiken is SBS een samenwerking gestart met multichannel network Social1nfluencers. We stellen een paar vragen aan manager Justin Sandee, manager digital strategy van SBS.
Zijn multichannel networks (MCN’s) de toekomst?
‘Een MCN is in de basis een netwerk van, in dit geval, populaire YouTube-kanalen. Deze kanalen strijden enerzijds continue met nieuwe creators om populariteit binnen YouTube, maar anderzijds is er fikse competitie buiten het YouTube-platform. Instagram en Snapchat vormen bijvoorbeeld serieuze concurrentie. Deze versnippering, in contentaanbod én platformaanbod, vraagt om krachtbundeling wanneer je er een serieuze business van wil maken.’
Wat was de aanleiding voor de samenwerking met Social1nfluencers?
‘We zien bij millennials een verandering in mediaconsumptie. Ze besteden relatief veel aan YouTube en het is voor adverteerders lastig deze commercieel interessante doelgroep met de klassieke mediakanalen te bereiken. Social1nfluencers bereikt de millennials en gezamenlijk hebben we nu een sterke crossmediale positie in het Nederlandse medialandschap. Op YouTube genereren we maandelijks meer dan 50 miljoen streamstarts.’
Wat houdt de samenwerking in?
‘We zien mogelijkheden om elkaars expertise en mediapower te gebruiken. Getalenteerde creators met tv-ambities zullen we vanuit SBS zeker kansen bieden, daarvoor zien wij in Social1nfluencers ook een kweekschool. De strategie is er met name op gericht om jongeren in hun eigen omgeving te bereiken en daarmee een duurzame fanbase op te bouwen.’
Zijn er al resultaten van de samenwerking?
‘Zowel op het vlak van contentcreatie als op het vlak van commerciële samenwerkingen met grote adverteerders zijn er resultaten geboekt. Een voorbeeld is het recent gelanceerde Frischicks-kanaal in samenwerking met Coca-Cola. Dit kanaal heeft binnen een aantal weken honderdduizenden videoviews gehad en heeft meer dan 12.000 abonnees.’
Wat zijn de plannen voor deze samenwerking in de toekomst?
'De drie belangrijkste projecten waar nu aan gewerkt wordt zijn het verstevigen van Social1nfluencers door bijvoorbeeld nieuwe influencers toe te voegen, de crossover tussen SBS en Social1nfluencers bewerkstelligen en S1 Channel lanceren, een platform waarmee we millennials bedienen en waarop we ook proposities voor onze b2b-partners zullen bieden.´
Hoe moeten we deze b2b-samenwerking voor ons zien?
‘We ontwikkelen vormen van advertising en partnerships. Denk hierbij naast de reguliere (online) commercials aan verregaande vormen van branded content en verrijking van data. We zijn op dit moment in gesprek met launching partners die zelf waarde willen toevoegen aan het gehele platform op het vlak van content of distributie.’
Hoe past de samenwerking in de strategie van SBS?
‘We willen waarde creëren, dat doen we door ons bereik te vergroten, maar ook door het bereik kwalitatiever te maken door data toe te voegen. Bereik creëren we door onder andere te investeren in kwalitatieve content, contentdistributie en slimme marketing. Kwaliteit voegen we toe door alle data van SBS, Sanoma en YouTube te bundelen zodat we het bereik nog gerichter in kunnen zetten voor alle stakeholders.’
Dit artikel staat in Tijdschrift voor Marketing nummer 7/8.