Overslaan en naar de inhoud gaan

Jeugd en goede doelen

Is de jeugd van vandaag nog geïnteresseerd in goede doelen? Uit een grootschalig onderzoek op Kaboem, de interactieve website voor tweens,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Maar liefst 37 procent van de ondervraagde meisjes en 24 procent van de ondervraagde jongens geeft wel eens geld aan een goed doel of is lid van een ideële instelling. In totaal deden 1848 respondenten tussen de 9 en 15 jaar mee aan het onderzoek.

related partner content for mobile comes here

83 procent van de meisjes en 72 procent van de jongens vindt het heel belangrijk of belangrijk dat er goede doelen zijn. Als de tween gevraagd wordt aan welk goed doel ze geld geven, scoort het Wereld Natuur Fonds (o.a. met een jeugdprogramma onder de noemer ‘Rangers’) het hoogst met 46 procent. 11 procent van de tweens zegt aan de Dierenbescherming (met jeugdafdeling ‘Kids for Animals’) te geven, 9 procent aan Greenpeace en 8 procent aan Unicef . Verder zijn noemenswaardig de Kankerbestrijding met 3 procent, de Hartstichting met 2 procent en War Child met 2 procent.

Op de vraag “Stel je krijgt nu 100 euro voor een goed doel, aan welk goed doel zou je het geven?” gaven de respondenten een iets ander beeld. De hoogste score was nog steeds het Wereld Natuur Fonds met 23 procent. 17,3 procent kiest voor Unicef. Kinderen in arme landen, de Kankerbestrijding, Greenpeace, War Child en de Dierenbescherming/KFA scoren tussen de 3 en 8 procent.

Uit onderzoek dat Kaboem doet onder jongeren tussen 9 – 15 blijkt dat in het afgelopen jaar, als gevolg van spanningen in de wereld, de aandacht voor maatschappelijk onderwerpen als veiligheid, vertrouwen en vrede belangrijker geworden is.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in