Maar liefst 37 procent van de ondervraagde meisjes en 24 procent van de ondervraagde jongens geeft wel eens geld aan een goed doel of is lid van een ideële instelling. In totaal deden 1848 respondenten tussen de 9 en 15 jaar mee aan het onderzoek.
83 procent van de meisjes en 72 procent van de jongens vindt het heel belangrijk of belangrijk dat er goede doelen zijn. Als de tween gevraagd wordt aan welk goed doel ze geld geven, scoort het Wereld Natuur Fonds (o.a. met een jeugdprogramma onder de noemer ‘Rangers’) het hoogst met 46 procent. 11 procent van de tweens zegt aan de Dierenbescherming (met jeugdafdeling ‘Kids for Animals’) te geven, 9 procent aan Greenpeace en 8 procent aan Unicef . Verder zijn noemenswaardig de Kankerbestrijding met 3 procent, de Hartstichting met 2 procent en War Child met 2 procent.
Op de vraag “Stel je krijgt nu 100 euro voor een goed doel, aan welk goed doel zou je het geven?” gaven de respondenten een iets ander beeld. De hoogste score was nog steeds het Wereld Natuur Fonds met 23 procent. 17,3 procent kiest voor Unicef. Kinderen in arme landen, de Kankerbestrijding, Greenpeace, War Child en de Dierenbescherming/KFA scoren tussen de 3 en 8 procent.
Uit onderzoek dat Kaboem doet onder jongeren tussen 9 – 15 blijkt dat in het afgelopen jaar, als gevolg van spanningen in de wereld, de aandacht voor maatschappelijk onderwerpen als veiligheid, vertrouwen en vrede belangrijker geworden is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!