Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeers vergeten senioren nog steeds

Het rijkste deel van de Europeanen, burgers tussen 50 en 64, wordt door marketeers nog steeds over het hoofd gezien. Terwijl hun aantal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Naar verwachting stijgt het aantal Europese senioren tussen 50 en 64 tussen 1997 en 2007 met 15 procent, van 127,4 miljoen naar 147 miljoen. Zij zijn de groep consumenten met het hoogste beschikbare inkomen – een aantrekkelijk en winstgevend segment dus voor marketeers. Drijvers achter hun relatief hoge inkomen (gemiddeld 19,800 euro in 2002; 21.900 in 2007) zijn: kinderen het huis uit, hogere salarissen, minder druk van langetermijn- financiële lasten en de toegenomen kans op een – aanzienlijke – erfenis. Datamonitor omschrijft de groep als ‘WOOFS’; Well Off Older Folk.

related partner content for mobile comes here

Na hun 65ste zijn senioren meestal weer wat minder welgesteld. Principes als sparen en eenvoud blijven dus ook belangrijk voor senior consumenten, zeker de wat conservatievere.

Senioren staan steeds meer onder invloed van hun kinderen en gaan dus ook steeds meer het consumptiegedrag vertonen dat met jongeren wordt geassocieerd. Als gevolg van toegenomen hedonisme en angst voor ouderdom gaan ze bijvoorbeeld vaker zogenaamde jongerenmerken gebruiken.

Denigrerende manier

De neiging bestaat om ouderen als homogene groep te benaderen, maar volgens Datamonitor vertoont de groep boven de 50 grote onderlinge verschillen in houding en levensstijl. Marketeers zouden daar alert op moeten zijn. Een merk als GAP doet dat goed volgens het onderzoeksbureau, door vrij ‘leeftijdsloze’ campagnes te hebben die voor ‘cool credibility’ zorgen.

Een belangrijke reden waarom adverteerders wegblijven van deze consumentengroep is het idee dat ze erg merkentrouw zijn en dat het dus minder waarschijnlijk is dat ze nieuwe producten uit zullen proberen. Volgens de onderzoekers van Datamonitor is dat echter een marketingmythe. Senioren komen in een nieuwe levensfase terecht en zijn er dan juist aan toe om weer nieuwe dingen te ervaren, vooral als de kinderen de deur uit zijn.

En als marketeers zich dan tóch tot senioren richten, is het vaak op een stereotype en enigszins denigrerende manier. Marketeers schrikken er nog steeds voor terug om oudere modellen te gebruiken; ze zien liever mensen van hun eigen leeftijd in hun commercials. Daardoor staan veel ouderen cynisch tegenover reclame; ze wenden zich liever tot vrienden en familie voor informatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in