Voor het eerst sinds lange tijd, wijzigen de marktverhoudingen in het landschap van de Nederlandse buitenreclame wezenlijk. Vandaag is bekend geworden dat de voorlopige gunning voor de reclame-exploitatie van Den Haag, Delft, Westland (een 100 duizend-plus gewest) en (het kleine) Midden-Delfland is toegewezen is aan Exterion Media. Het gaat om ruim 1100 reclamevitrines die dit jaar worden geplaatst worden, waarin naar verwachting vanaf 1 juli aanstaande ruim 2500 vlakken zullen worden geëxploiteerd. De gunning wordt overigens pas definitief na afloop van de periode van 20 dagen waarin bedrijven bezwaar kunnen indienen.
JC Decaux verliest hiermee de belangrijke concessie Den Haag, volgens Fred Kuhlman van NABB – dat de aanbesteding heeft begeleid – gaat dat om ongeveer 2000 vlakken.
Kuhlman meldt dat stadsgewest Haaglanden begin 2014 sloeg een nieuwe weg in bij de aanbesteding van de abri’s. Kuhlman: ‘Het gaat om een wezenlijke wijziging van de gang van zaken. Aanbesteding was tot twee keer toe mislukt omdat exploitanten onvoldoende middelen hadden om een goede bieding te doen. Daarop besloot Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) om zelf te investeren in nieuwe abri’s (een ontwerp van Fabrique) en de plaatsing, beheer, onderhoud en exploitatie bij hierin gespecialiseerde ondernemingen uit te besteden.’
Exterion Media levert dus geen straatmeubilair (zoals tram- en bushokjes) meer. Het zet alleen de buitenreclameobjecten neer. Bij de toekenning van de concessie ging het volgens Kuhlman dan ook louter en alleen om het hoogste bod. Dat werd uitgebracht door Exterion Media.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!