Wazokuu is een samentrekking van de woorden wazo en kuu, Swahili voor ‘belangrijkste idee’. Het is niet alleen een oplossing waar bedrijven hun marketing van A tot Z in één overzichtelijke web-omgeving te beheren, maar ook een omgeving waar klanten marketing-, communicatie- en reclamebureaus kunnen uitnodigen. Hierbij draait het erom op te vallen te midden van die 45.000 adviesbureaus. Hans Koekkoek legt het hieronder uit.
|
Kun je in twee zinnen uitleggen wat Wazokuu! precies is?
‘Wazokuu! is een software service die communicatiebureaus en hun klanten in staat stelt om samen in één webomgeving hun marketing te beheren. De online marketingmanagement software assisteert en adviseert bij het ontwikkelen van concepten, het organiseren van de communicatie en het plannen van marketingactiviteiten.’
Hoe zijn jullie op het idee gekomen?
‘Vanuit een gezonde ergernis. In april 2011 wilde mijn collega Eric Cornelissen starten met zijn eigen marketing adviesbureau. Om hiervan een succes te maken bedacht hij een online 'hulpmiddel' dat in één klap de vergankelijkheid en de tastbaarheid van hem als dienstverlenende eenmanszaak zou oplossen. Dat hulpmiddel diende er tevens voor de interactie met de klanten te vergroten en de mogelijkheid om zijn dienstverlening naar de behoefte van de klanten af te stemmen.
Met het online hulpmiddel wilde hij zich onderscheiden ten opzichte van de enorme hoeveelheid marketing- en communicatie adviesbureaus die Nederland telt: in 2011 meer dan 45.000 waarvan liefst 76% eenmanszaken. Als het niet aan Eric had gelegen was ikzelf nummer 45.001 geworden. Onze paden kruisten en samen zochten we naar het antwoord op de vraag: ‘Hoe ga ik in hemelsnaam opvallen?’
In augustus van 2011 besloten we beiden géén marketingadviesbureau te starten en hebben wij het online hulmiddel ontwikkeld tot een volwaardige dienstverlening. Onze klanten? De concurrenten uit ons eerste ondernemingsplan. 'If you come across lemons, make limonade!' Met dank aan Thomas Blekman, auteur van het ‘irritant goede boek’ Corporate Effectuation. Hij deed ons beseffen dat deze concurrenten onze klanten zouden worden.’
Voor wie is Wazokuu! bedoeld?
‘Met name marketingadvies-, communicatie- en reclamebureaus. Zij zijn de professionals die in staat zijn de offline business die Wazokuu! genereert op te pakken.’
Valt een complete marketingstrategie te vatten in een software-oplossing?
‘Nee. Maar iedere succesvolle strategie begint bij een concrete aanpak. Wazokuu! maakt marketing tastbaar, minder vergankelijk én blijft weg van het onderbuikgevoel. Alleen het stellen van relevante vragen levert een duurzame boodschap met impact op. Die strategie wordt wél gevat in onze software-oplossing. De rest laten we graag over aan de marketingprofessionals.’
Wat hebben marketing-, communicatie- en reclamebureaus eraan?
‘Hun dienstverlening en de relatie met hun klant krijgt veel meer waarde. De binding met de klant neemt sterk toe. Doordat de bureaus als co-gebruiker in het systeem met hun klant meekijken, zijn zij sneller in staat adequate oplossingen aan te bieden en zal het aantal opdrachten toenemen. Alle zaken die online worden geregeld dienen offline te worden opgepakt. Dit maakt hun werkzaamheden tastbaar, efficient en meer rendabel.’
Waarin zit de grootste tijdsbesparing die Wazooku! biedt?
‘Alle ingevoerde data wordt steeds hergebruikt. Iedereen maakt dus steeds gebruik van dezelfde authentieke kerngegevens. Dat zorgt niet alleen voor ‘marketing met impact’, het maakt onnodig overleg overbodig. De beveiligde gegevens staan centraal opgeslagen, dat scheelt bij iedere nieuwe klus een hoop zoekwerk. Een deel van gegevens wordt door de klant zelf ingevoerd, ook dat scheelt enorm veel kostbare tijd.’
En tot slot: hoe ziet het verdienmodel van Wazooku! eruit?
‘Onze omzet halen we uit de verkoop van abonnementen. Iedere onderneming kan direct via www.wazokuu.nl een passend abonnement afnemen die geheel in pas loopt met het gebruik. Overzichtelijk zonder verborgen kosten. Maar zoals eerder aangegeven beseffen wij heel goed dat deze bedrijven offline business genereren en professionele ondersteuning nodig hebben bij het gebruik van Wazokuu! Via ons partnerprogramma laten wij dat graag over aan de marketingadvies-, communicatie- en reclamebureaus die met ons samenwerken.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!