(Interview) HAJOK Rotterdam: ‘Niet lullen maar poetsen’

Ineens waren ze er. Onlangs verscheen een nieuwe ster aan het firmament van marketing designers. HAJOK is net geopend in Nederland en is afkomstig uit Hamburg waar het bureau onder meer werkt voor merken als Unilever, Henkel en Schwartau.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nadat het bureau een Nederlandse pitch won voor Knorr, besloot het een Rotterdamse vestiging te openen. Oprichter van het bedrijf Klaus Hajok en Managing Director Katharina Kreuzhagen vestigden zich in de Van Nelle Ontwerpfabriek en trokken in de persoon van Robert Stakenburg als creative director – afkomstig van Millford - meteen een grote naam. Katharina Kreuzhagen over de plannen van HAJOK: ‘Met Rotterdam had ik onmiddellijk een click’.

U heeft besloten zich vanuit Hamburg te vestigen in Rotterdam. Hoe groot bent u in Nederland en wat zijn uw ambities op korte termijn?
We hebben op het moment acht vaste medewerkers en aanvullend werken we veel met freelancers voor de verschillende projecten. Onze ambitie is om binnen Unilever aan verschillende projecten te werken en daarnaast willen we de markt voor nieuwe klanten in Nederland aanboren.

Waar ligt uw specialisatie?
We zijn een designbureau en onze grote passie is om een merk een gezicht te geven middels packaging design. We weten heel goed  dat voor het creëren van mooi packaging design een  getalenteerde designer belangrijk is, maar daarnaast zijn sterke accountants net zo belangrijk.  Een accountant luistert goed naar de klant en vertaalt die input naar de juiste design briefing.

Echt designtalent is moeilijk te vinden want er is veel vraag, en dat geldt helemaal voor merkstrategen en positioneerders, neemt u zelf personeel mee?
Ons idee is dat we voornamelijk met Nederlandse medewerkers werken, omdat we weten dat een &;lokale kijk  op de dingen‘ vooral bij het ontwerpen van verpakkingen erg belangrijk is kan zijn. Maar we hebben ook twee medewerkers uit Duitsland en één ervan ben ik zelf, de Managing Director van HAJOK Rotterdam. Mijn kennis en achtergrond binnen het bedrijf zorgen ervoor dat we goed weten wie HAJOK is en tegelijkertijd sta ik open voor een echt ‘HAJOK Rotterdam-gezicht’. Dit gezicht ben ik nu samen met Robert Stakenburg, onze Nederlandse Creative Director, aan het ontwikkelen.

Nederland is geen Engeland, maar op het gebied van Packaging Design is het wel een ‘voorloper’, hoe is die situatie in Duitsland?
Ja, dat was precies een reden waarom we besloten ons ook in Nederland te vestigen. Het is de pure inspiratie en ons designer hart klopt hier echt sneller. Mijn ervaring tot nu toe is dat de designs in Nederland altijd het resultaat zijn van een sterk concept. En je bent hier wel vrijer en onconventioneler. Een consument in Duitsland is sceptischer en daarom verwachten ze eerder een strikter design.

Waarom koos u voor Rotterdam?
Voor we besloten om ons in Nederland te vestigen, ben ik een paar keer naar Nederland geweest.  We waren onder meer in Amsterdam en Utrecht, maar met Rotterdam had ik onmiddellijk een `click’. De stad is eerlijk en de mensen zeggen wat ze denken en voelen en dat vind ik geweldig. We waren meteen welkom. ’Niet lullen maar poetsen’ is een filosofie die prima bij onze bedrijfscultuur past.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie