Als het aan Adrian Blackwood van trakkies ligt, is dat gevoel binnenkort voorgoed verleden tijd. “Kom op, we leven in 2015.”
Adrian onderzoekt al drie jaar bij de European Space Agency Business Incubator in Noordwijk hoe je de digitale en de fysieke wereld kunt koppelen. Dit voorjaar ligt zijn antwoord in de winkel: vier soorten slimme ‘nodes’ – letterlijk knooppunten – die ervoor zorgen dat je een melding krijgt wanneer je je huis verlaat zonder je sleutelbos, je portemonnee, of andere spullen.
The Matrix
“Het idee om de link tussen online en offline te leggen kreeg ik in 1999, toen ik naar The Matrix keek. Helaas was de technologie toen nog niet voldoende ontwikkeld. Met de komst van de eerste iPhone in 2007 wel, en vanaf dat moment verdiepte ik mij volledig in het Internet of Things. Ik werkte toen nog voor TomTom.”
Unieke naam
“Wat trakkies doet, is mensen, spullen en locaties met elkaar in verbinding brengen. Dat doen we met nodes. Deze slimme apparaatjes, de grootste niet groter dan een sleutelhanger, geven jouw belangrijke spullen een unieke, digitale naam die het internet begrijpt. We noemen dat points of yours, ofwel POY’s. De nodes leren patronen herkennen. Wanneer je bijvoorbeeld maar vijf van de zes dingen waarmee je elke ochtend uit de deur stapt bij je hebt, krijg je een melding op je telefoon en slaan de nodes op je spullen alarm door licht te geven en geluid te maken.
Vier producten
“Iedereen die een start-up is begonnen, verklaart ons voor gek, maar wij komen met vier producten tegelijk op de markt. Ze verschillen in connectiviteit en prijs, maar kunnen altijd samen een ecosysteem vormen. De simpelste node is een sticker met digitale opslagcapaciteit. Hiermee kun je het garantiebewijs en de gebruiksaanwijzing van je tv of wasmachine nooit meer verliezen, omdat je de digitale versie aan het apparaat hebt geplakt. Aan het andere eind van ons assortiment heb je de node met uitgebreide functionaliteiten, zoals veel groter bereik en allerlei lichtjes en geluidjes, en onderlinge communicatiemogelijkheden, zodat je je telefoon niet nodig hebt als je trakkies gebruikt. Zulke nodes kun je aan je fiets, hond of zelfs kind vastmaken. Alle informatie die de producten verzamelen, is terug te vinden in een app op je telefoon of pc.”
Lege batterijen
“We hebben lang nagedacht over de energievoorziening. Dit stond centraal in het ontwerpen van onze producten. De nodes zijn extreem zuinig. De batterij van de node aan je sleutels. die je elke dag gebruikt, hoef je pas na anderhalf jaar te vervangen. Een node die je bijna niet gebruikt, bijvoorbeeld aan je reiskoffer, die een groot deel van de tijd op zolder staat, gaat tot wel drie jaar mee.”
Bijna op de markt
“We zijn nu de laatste beslissingen aan het nemen voordat we ons prototype in massaproductie nemen. We willen dat alle producten perfect worden. Eén klein foutje keer honderdduizend is een grote fout.”
Strategie
“We lossen met onze nodes een menselijk probleem op. Trakkies kan het leven van zó veel mensen aangenamer maken. Daarom hebben we besloten om ons eerst op de b2c-markt te richten, die is het meest divers en daarmee het uitdagendst. We maken nu allerlei toffe filmpjes, tools en infographics die uitleggen waarom en hoe je onze producten wilt en kunt gebruiken. Zodra de consument het concept snapt, zullen ze het ook in hun professionele leven willen gebruiken. Op die manier willen we de b2b-markt betreden. Deze lente gaat de vernieuwde trakkieswebsite online en begint de voorverkoop. Ik kan niet wachten!”
*) De voorinschrijvingen voor de Innovation Awards 2015 zijn geopend. Jouw innovatieve concept, of dat van een ander tippen? Dat kan op www.innovation-awards.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!