Craze maakt het je makkelijker door het volledige aanbod in een app te stoppen – en direct te boeken. Het Craze-team ontwikkelde een algoritme dat voorspelt in welke activiteit je geïnteresseerd bent en verzorgt bovendien de kaartverkoop. Medeoprichter George Stoyanov (foto) koos Amsterdam uit als proeftuin van Europa. George, een enthousiaste ondernemer uit Bulgarije, licht het concept toe.
Doelgericht op stap gaan
'Als je een leuk avondje wilt gaan stappen met vrienden, moet je altijd naar verschillende websites om je informatie bij elkaar te sprokkelen. Ik zag hier de mogelijkheid om één platform te creëren waarin het gehele uitgaansaanbod samenkomt en je in één oogopslag kunt zien wat er te doen is in de stad.'
Bewust voor Amsterdam kiezen
De app is ontwikkeld in Bulgarije. Vanuit daar is George gaan kijken in welke stad in Europa Craze het meest van toepassing zou zijn. 'We hebben veel en langdurig onderzoek gedaan naar steden. We wilden een plaats waar veel en diverse evenementen worden aangeboden, en waar een zeer hoog percentage van de bevolking mobiele apparaten gebruikt om informatie te zoeken op internet, online te betalen, en via apps te reserveren. In Amsterdam kwam dat samen.' Nadat George besloot om Craze in Amsterdam te lanceren, is hij er zelf gaan wonen.
Vraag en aanbod
De app is gericht op zowel consument als organisator. 'We informeren je over het uitgaansaanbod in de stad en geven je een advies over wat je leuk zou vinden om te doen. Je voert daarvoor je voorkeuren en interesses in, en Craze doet de rest. Aan de kant van de organisatoren bevorderen we de verkoop van tickets.'
Early bird en last minute
'We promoten early bird- en last minutetickets. In het eerste geval kun je opgeven dat je tijdig pushnotificaties wilt ontvangen van evenementen in je interessegebied. Dan ben je altijd verzekerd van een kaartje voor jouw favoriete feest. In het tweede geval richten we ons op degenen die willen weten wat ze op korte termijn nog kunnen doen. Evenementen die op de dag zelf nog niet zijn uitverkocht, biedt Craze als last minute aan.'
Een ontwikkeld team
George heeft een sterk team van vier fulltimers op weten te bouwen. Hij werkt met twee heren die het technische gedeelte op zich nemen en een marketing- en PR-dame. Salesprofessionals en stagiaires werken parttime. 'We zijn allemaal jong, maar ervaren. Iedereen is rond de 24 en 25 jaar. Iedereen heeft een achtergrond bij grote bedrijven als Google en Facebook. Ik hoop ooit ook tot één van hen te behoren.'
*) Dit is een artikel uit de reeks van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!