Herman Wijffels: Al Gore van de lage landen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Herman Wijffels is volgens het expertpanel van de Duurzame 100 zonder twijfel de Al Gore van Nederland. De voormalig topbestuurder is een man van het gesproken woord. Hij trekt overal in het land volle zalen. Dat bericht zojuist onder andere het dagblad Trouw in een uitgebreid . De oud-bankier is dan officieel wel met pensioen, maar hij lijkt wel drukker dan ooit tevoren.

Hij heeft na terugkeer uit de Verenigde Staten, waar hij directeur was bij de Wereldbank samen met zijn vrouw besloten kennis en ervaring te delen over een duurzame samenleving.

Schade

Het huidige industriele systeem, waar we veel welvaart en gezondheid aan te danken hebben, is nu verworden tot een gevaarlijk systeem dat meer schade aanricht dan dat het goed voor ons is.Grondstoffen raken op, dieren sterven uit en in de politiek heerst verwarring. Allemaal elementen die wel een revival kunnen gebruiken. Een verfrissende kijk, vanuit een ander, duurzaam perspectief.

Rabobank

De basis van zijn handelen vinden we terug bij zijn werkzaamheden voor de Rabobank, waar hij 25 jaar geleden aantrad. Zijn inspiratie vond Wijffels destijds bij Gro Harlem Brundtland, de Noorse oud-premier die als voorzitter van een internationale commissie die waarschuwde dat de wereld op te grote voet leefde. Zij introduceerde het begrip duurzaamheid. De wereldwijde financiële crisis van vorig jaar gaf Wijffels achteraf gelijk. Waar andere banken in vrije val raakten, bleef de Rabobank overeind en lijkt alleen maar te groeien.

'Geen cent teveel'

Voor marketeers wordt duurzaamheid ook steeds belangrijker. Vandaag kreeg ik ook een interessant onder ogen, dat echter een ander geluid laat horen. Een geluid dat we vaker van de kant van de consument vernemen:'ik wil wel duurzame producten kopen, maar het mag niets extra kosten'. Het bureau GfK Roper Consulting heet in Noord-Amerika een onderzoek verricht en haar bevinden rondom duurzaamheid gepubliceerd in het rapport Green Gauge Globa. Enerzijds vind een grote meerderheid van de respondenten het belangrijk dat bedrijven zich meer inspannen voor duurzaamheid (71%). Een pagina verder lezen we dat (een groot deel) van deze kritische consumenten zegt dat deze producten echter te duur zijn (en dus ook vaker in het schap achter zullen blijven). Om met Wijffels te zeggen: we zullen als consument meer moeten leren los te laten, ook als dat geld gaat kosten. Een schone taak denk ik om hier vanuit ons vakgebied een bijdrage aan te leveren. Overtuigend handelen!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie