Heineken's snoepreis naar finale Champions' League

'Zeker gezien de eerder discussie over scheiding tussen commercie en redactie verbaast me dit toch wel een beetje." Schrijft iemand van MarketingFacts op het MolBlog over het peperdure snoepreisje van Tijdschrift voor Marketing-hoofdredacteur Theo van Vugt. Hij bezocht onlangs in Parijs -vlucht, hotel, diner, drank en wedstrijd betaald door Heineken- de CL-finale Arsenal-Barcelona. Menig journalist zal jaloers zijn geweest, want er gingen maar drie journalisten uit Nederland mee, inclusief dus Van Vugt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

'Kijk, het is niet zo heel ingewikkeld. Ik had al langer contact met Heineken over een concreet interview met iemand uit de top. Heineken bood aan om de man in kwestie in Parijs te spreken en de CL-wedstrijd was de aanleiding." Aldus verklaart de TvM-hoofdredacteur op het log zijn reisje ter waarde van toch al gauw 1000 euro all-in. Dus er was geen pc in Parijs van CL-sponsor Heineken of een ander nieuwsevenement. Wel kon er informeel met rvb-leden, inclusief de nieuwe ceo, aldus Van Vugt, worden gekout op een party na de wedstrijd. Dat interview was dus kennelijk niet met de nieuwe ceo Van Boxmeer. Misschien dat ie nog in een ander blad opduikt.

Van Vugt voelt ook wel nattigheid, want gaat in de verdediging op MolBlog, dat mede door zijn TvM wordt gerund. Op zo'n party krijg je de mogelijkheid toplieden te spreken (zou in Nederland niet lukken, is de implicatie). En hij stelt: 'Heineken neemt me mee en geeft mij onderdak en een wedstrijd, maar wat en hoe ik schrijf bepaal ik alleen en niemand anders.' Het zou wel erg onaardig en ondankbaar zijn om na zo'n supercadeau een kritisch of anderszins onaardig verhaal over Heineken te schrijven, lijkt mij. Van Vugt in een tweede reactie op Molblog: 'En voor dat leuke, interessante verhaal met Heineken moet je wachten op het Tijdschrift voor Marketing.'

En die wedstrijd, ach, dat vond erkend voetballiefhebber Van Vugt maar bijzaak. Over snoepreisjes als deze zegt hij: 'Ik doe het alleen als er ook iets te halen valt. En dat is zeker in mijn geval niet het voetbal. Leuk om eens mee te maken, maar ik hoef niet elk jaar.'

Het reisje kwam aan het licht via een artikel in de International Herald Tribune, waarin Van Vugt werd geciteerd. Amerikaanse journalisten, en dat weet ik uit ervaring, vinden dit soort persreisjes het ergste dat er is. Journalisten die meegaan zijn per definitie corrupt. Je kan immers geen objectief verhaal meer schrijven over het betreffende bedrijf. Maar in Nederland zijn we commercieler en uiteraard tegelijkertijd ook journalistiek/ethisch straight. En kijken we daar heel anders tegenaan. Of niet soms?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie