Hans Scholten naar OnlyHuman

‘Een overheid wordt niet in zijn voortbestaan bedreigd als een project wat later gereed komt,’ aldus Hans Scholten over het verschil tussen werken voor de overheid en voor een commercieel bureau. Hij is recent overgestapt van de Gemeente Utrecht naar OnlyHuman Recruiting & Consulting in Den Haag. Lees hier zijn profiel.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Naam: Hans Scholten
Leeftijd: 39 jaar
Thuissituatie:getrouwd samenwonend
Kinderen: Lente (5 jaar) en Mees (1 jaar)
Is vanaf 1 juni: sr. projectadviseur voor OnlyHuman
Was: Bestuurscommunicatieadviseur bij de gemeente Utrecht
Werkte eerder: In diverse communicatiefuncties bij o.a. Vereniging
Natuurmonumenten, VSN Groep (tegenwoordig Connexxion), Gemeente Assen
Als ik niet werk: ben ik veel met vrienden en familie samen, kook ik graag, ben ik met plezier op reis, zou ik een LAW op Corsica willen lopen of speel ik drums in de smartlappenband Gelebelde Tenen.

Waarom ben je weggegaan bij Gemeente Utrecht?
Ik vond het na drie colleges, vier wethouders en bijna acht jaar tijd om me verder te ontwikkelen.

Waar kijk je met plezier op terug?
Utrecht is een leuke stad waar veel gebeurt. Ik heb in de afgelopen jaren gezien hoe communicatie een steviger positie in de gemeentelijke organisatie heeft verworven. Ik kijk ook met veel plezier terug op de fijne collega's met wie ik heb mogen samenwerken.

Wat waren de struikelpunten?
Het was heel leerzaam om in zo'n 1-op-1 adviesrelatie met een bestuurder te mogen werken. Het heeft even geduurd voor ik daar mijn plek in had gevonden. Een ander punt was dat de gemeente Utrecht acht jaar geleden een sterk verkokerde organisatie was waar sterk vanuit de eigen discipline werd geredeneerd. Ook daarin is veel ten goede veranderd.

Wat is het verschil tussen voor de overheid werken en voor een commercieel bureau?
Het echte verschil moet ik nog gaan ervaren, maar ik merk nu al dat OnlyHuman aandacht heeft voor de mens achter de werknemer, ook vanuit een welbegrepen eigenbelang. Dat werkte bij de gemeente Utrecht toch anders. En je ziet dat het gevoel van urgentie bij overheden ontbreekt. Een overheid wordt niet in zijn voortbestaan bedreigd als een project wat later gereed komt. Een commercieel bureau kan zich dat niet veroorloven.

Je eerste project is een project voor Gemeente Leiden, ga je je ook hier toeleggen op overheidscommunicatie?
Ja, Ik ga voor de gemeente Leiden eigenlijk hetzelfde doen als ik in Utrecht deed. Ik hoop dat ik met mijn ervaring uit Utrecht bij kan dragen aan het communicatiebeleid van Leiden.

OnlyHuman is in feite een wervings en selectie bureau en geen communicatieadviesbureau. Je zit dus eigenlijk tussen mensen die gespecialiseerd zijn in w&s. Fungeer jij nu als soort mini-adviesbureau?
OnlyHuman doet ook interim management en detachering. Ik ga deel uitmaken van het projectteam. Dat is een team van communicatieprofessionals die ondersteund worden door een mentor en getraind door andere experts. Het projectteam vormt samen een team dat elkaar bijstaat, kennis uitwisselt en feedback geeft. Het projectteam biedt opdrachtgevers de mogelijkheid om op flexibele manier goede communicatie professionals in te huren. Dat heeft wellicht kenmerken van een adviesbureau, maar hier ligt het accent dus op inhuren van mensen.

Wat is OnlyHuman over vijf jaar een detacheringsbureau of een communicatieadviesbureau?
Over vijf jaar is OnlyHuman nog steeds een bureau dat de communicatiediscipline ondersteund door het leveren van communicatieprofessionals. Daarbij blijft de kracht van OnlyHuman dat we goede mensen leveren. ‘Getting the job done.’ Ik denk overigens dat ons hele vakgebied gaat flexibiliseren. We zullen steeds meer naar een netwerkeconomie groeien. Daar passen dit soort ontwikkelingen bij.

Je bent ook secretaris van communicatievereniging Logeion, dat in 2006 is ontstaan vanuit een samensmelting van de Vereniging voor Overheidscommunicatie (VVO) en de Beroepsvereniging voor Communicatie (BvC). Hoe zit het met integratie overheidsvoorlichters bij Logeion?
We zijn als verenigingen natuurlijk niet voor niets samen gegaan. De scheidslijnen werden steeds dunner. Dat die samensmelting een terechte keus is geweest kun je volgende maand weer zien bij ons congres in Groningen. Daar lopen vertegenwoordigers van overheid en bedrijfsleven broederlijk door elkaar. Maar ook in onze themagroepen en activiteiten zie je dat die verschillen eigenlijk nauwelijks meer bestaan.

Wat is je favoriete voorlichtingscampagne?
‘Een beter milieu begint bij jezelf.’ De eerste grote draaggolfcampagne, waarbij de zender niet alleen zelf zond, maar ook anderen faciliteerde om de boodschap uit te dragen. Favoriete leus: ‘Er gaat niets boven Groningen’. Ik heb nog geen sterkere citymarketingkreet gehoord.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie