In het centrum van Den Haag is woensdag een pop-up-store geopend waar voorbijgangers ter plekke sweaters konden bedrukken met de tekst 'Een betere wereld begint bij bedrijven'.
Het idee komt uit de koker van bureau Tosti Creative, in opdracht van non-profit organisatie Initiatief Duurzaam en Verantwoord Ondernemen (IDVO) die aandacht vraagt voor de Wet Verantwoord en Duurzaam Internationaal Ondernemen (IMVO-wet). De slogan is een verbastering van het bekende Postbus51-spotje 'Een beter milieu begint bij jezelf', ooit bedacht door Jaap Toorenaar voor het merk VROM.
Bedrijven moeten problemen aanpakken
Zo'n 80% van de Nederlanders wil dat er strenge wetgeving komt om kinderarbeid, moderne slavernij en milieuschade te voorkomen, blijkt uit onderzoek van IDVO. Bekende bedrijven die purpose in het dna hebben zoals Tony's Chocolonely, Auping, Ikea, Zeeman en YB stellen dat ook andere bedrijven de problemen 'in de productieketen rondom mensenrechten en het milieu' moeten aanpakken. Wouter Staal, ceo van YB (voorheen Yoghurt Barn): 'Bedrijven zijn zélf verantwoordelijk voor het controleren van hun productieketen, niet de consument.'
De pop-up-store was woensdag voor één dag geopend, de sweaters zijn nu online verkrijgbaar. Om het maatschappelijke debat te stimuleren, kunnen geïnteresseerden in de webshop in ruil voor een social media-post met de hashtag #wetgevingNU een duurzame sweater 'kopen'. Stieneke van der Graaf (ChristenUnie), Lara Wolters (PvdA), Marieke Koekkoek (Volt) hebben gisteren ter plekke samen met kinderen de sweaters bedrukt met de tekst: een betere wereld begint bij bedrijven.
Van der Graaf stelt dat het voor consumenten belangrijk is om te weten of de producten die ze kopen eerlijk zijn geproduceerd. 'Bedrijven spelen hierbij een cruciale rol en veel bedrijven willen ook hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Het is hoog tijd dat er wetgeving komt die deze verantwoordelijkheid gelijktrekt.'
Duidelijke spelregels
Tosti zegt met de actie een bijdrage te willen leveren aan 'het maatschappelijke debat' en roept de politiek op tot 'verdere actie', tegelijkertijd werkt het bureau zelf voor commerciële merken als Desperados en Booking.com, die nou niet bekend staan om hun bijdrage aan bijvoorbeeld een beter milieu. Hoe zit dat precies?
Roby Hormis, medeoprichter Tosti: 'Niet alle merken dragen bij aan een betere wereld, zoals bijvoorbeeld Patagonia, maar het is ook niet zo zwart/wit dat ze gelijk kinderarbeid of slavernij in de hand werken. Het is op dit moment vooral onduidelijk wanneer je als bedrijf wel of niet goed bezig bent. Met deze actie roepen we op tot betere wetgeving, zodat de definitie van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ duidelijk wordt. We pleiten voor duidelijkere spelregels op dit terrein. Als bureau voelen wij natuurlijk de verantwoordelijkheid om ook commerciële merken het juiste, maatschappelijke duwtje in de rug te geven, maar dat kan prima bestaan naast een pop-up-store als The Cut Club, zoals we voor Desperados tijdens ADE hebben ontwikkeld. We maken het liefst vette shit die maatschappelijk relevant is.'
Het is vooralsnog onzeker of de wet onder consumenten, bedrijven en de indieners (ChristenUnie, PvdA, GroenLinks, SP, D66 en Volt) door de Tweede Kamer zal komen. Het genoemde onderzoek is uitgevoerd door Motivaction in opdracht van IDVO in oktober 2022.
Tijdens de laatste twee edities van de Effie Awards was ‘purpose’ ook een hot topic, toen Greenpeace bedrijven en bureaus opriep te ‘kappen met fossiele reclame’. Tosti Creative staat bekend om zijn ietwat activistische campagnes, zo ontwikkelde het bureau ook het Hema Huwelijk en de Peepshow op de Dam voor Free a Girl.
Het Initiatief Duurzaam en Verantwoord Ondernemen (IDVO) is een coalitie van bedrijven, academici, religieuze instanties, vakbonden en maatschappelijke organisaties. Deze partijen willen ervoor zorgen dat ‘mensenrechten en het milieu in productieketens worden gerespecteerd’.