Daarmee is het aantal marketeers dat internet als de grootste uitdaging ziet nog groter dan op het hoogtepunt van de internet-bubble in 2000. Toen lag het percentage op 60 procent.
Zo blijkt uit de Grote Marketing Enquete 2006, die Trendbox in opdracht van Tijdschrift voor Marketing en Webads hield onder Nederlandse marketeers.
En eenderde van de marketeers bezoekt minimaal wekelijks een marketingblog, terwijl circa een kwart dat eenmaal per maand doet. 45 procent geeft zichzelf nooit de tijd voor het lezen van een marketing-weblog. Al met al toch een potentieel bereik van 55 procent in de doelgroep.
Angsten zijn er ook. Marketeers zijn het meest bang om te blijven hangen in het oude, kortetermijndenken volgens klassieke marketingpatronen. Maar er is ook angst voor al het nieuwe en alle mogelijkheden die er nu zijn. Het impliceert innoveren, nieuwe keuzes maken en zeker ook het nodige lef hebben.
De marketingwaarde van blogs wordt overigens zeker niet onderschat. Zo'n 40 procent meent dat die juist op waarde wordt geschat, in positieve zin: de weblog draagt bij aan merkonderhoud en merkenbouw, als de boodschap positief is. In meer algemene zin onderschrijft een kwart van de steekproef dat ook via virale marketing een merk goed gebouwd kan worden.
En: Google is heel snel de marketingheld geworden van de Nederlandse marketeer. In 2006 haalt Google 9 procent van de stemmen, vóór Heineken (8 procent) en Albert Heijn (ook 8 procent). Daarna volgen TomTom en KPN (beiden 7 procent). Vorig jaar haalde Google slechts 3 procent en was Heineken de held van de marketeers (met 6 procent van de stemmen). Nummer twee was toen Philips met 5 procent. Ook dit jaar haalt het concern dit aantal, maar dat is nu slechts goed voor de 6e plek.
Trendbox pleegde dit jaar voor de zevende keer voor Tijdschrift voor Marketing en WebAds onderzoek naar wat er leeft onder marketeers. Dit jaar werden 248 marketeers geraadpleegd. De resultaten worden vandaag gepubliceerd in het zomernummer van het Tijdschrift voor Marketing, het volledige rapport is online in te zien op marketing-online.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!